Spansk press uppmärksammar att turismen med lyxbåtar har påverkats av den ekonomiska krisen i mindre utsträckning. Även om utbudet av lyxbåtar är större än efterfrågan så trafikerar lyxyatcher vattnen utmed Costa del Sol.

Priserna på lyxyatcher har sjunkit sedan 2009, säger Richard Scott, försäljare vid Ventura Yacht, i Puerto Banús, Marbella. Efterfrågan är störst från Ryssland och Mellanöstern.

Bland kunderna finns personer med ”stora pengar” som vill ha kranar i guld eller diamanter, helikopter ombord eller en mindre ubåt. Andra flyttar sin båt i flygplan mellan Málaga och Ryssland.

Båtarna utnyttjas under två sommarmånader och prioriterade resmål i Medelhavet är Turkiet, Grekland, södra Frankrike, Italien, Balearerna och Kroatien, säger Chris Rimmer, direktör och försäljare av märket Princess i Puerto Banús, till nyhetsbyrån Efe.

Ett stort projekt på Solkusten blir La Bajadilla i Marbella. Här kommer shejken från Qatar, Abdullah Bin Nasser Al-Thani, investera stora belopp för att hamnen ska bli en lyxhamn.

I Puerto Banús ligger lyxbåtarna på rad. Några ägs av det saudiska kungahuset som exempelvis ”Lady Haya” och ”Shaf London” (bilden) som ägs av prins Salman Bin Abdulaziz Al-Saud.

En båt av märket Princess kostar 2,2 miljoner euro medan en båt hos Ventura Yachts kostar från 500.000 euro till flera miljoner euro.

En av de mest exklusiva är ”Pershing 115”, 35 meter lång, och 7,20 meter bred. Den är i tre plan med två garage och kostar 13,5 miljoner euro. Andra båtar med tre plan är ”Custom line 100”, 30,75 meter lång och 7,25 meter bred samt ”Princess 72”, 22,32 meter lång och 5,49 meter bred.