Efter förra veckans trafikkaos på Solkusten med kollisioner och en lastbil som brann vilket orsakade köer på över 20 kilometer meddelar Transportdepartementet att de tittar på lösningar.

Det gäller hela vägstycket från Torremolinos till Torreguadiaro väster om Estepona.

A-7:an bör göras bredare samtidigt som det bör finnas fler tillfarter till betalmotorvägen AP-7 för invånarna i de bostadsområden som ligger längs kustvägen. Men även i händelse av olyckor.

Det skulle kunna bli en första lösning på trafikproblemet längs Solkusten. Transportdepartementet lägger ut ett anbud på en miljon euro på en analys av alternativa lösningar för att förbättra framkomligheten, skriver Diario Sur.

Sedan tidigare studeras lösningar som gäller östra delen av kringfartsleden runt Málaga. Det gäller i synnerhet vid Rincón de la Victoria.

Betalmotorvägen AP-7 är bland de dyraste i landet. (Foto: Ferrovial)

Efter senaste olyckorna i Marbellaområdet står det klart att myndigheterna även går igång med att analysera sträckan från kilometerplatsen 1.000 (Torremolinos) till kilometerplatsen 1.090 (Torreguadiaro).

A-7:an som är gamla N-340 har mängder av avfarter till bostadsområden. Det gör att A-7:an i huvudsak får all trafik när pendlare, besökare och turister ska ut på vägarna.

Trafikdepartementet vill se fler tillfarter till betalmotorvägen AP-7 så att färre trafikanter först behöver ta sig ut på A-7:an för att senare finna närmaste avfart till betalmotorvägen.

Eventuella risker för mer trafikbuller då fler tillfarter från bostadsområden till AP-7:an måste byggas ska även studeras. I slutändan gäller det att trafiknätet blir samhällsekonomiskt lönsamt och miljömässigt genomförbart.

Manuel Cardeña, president vid kommunernas samfällighet på västra Costa del Sol säger att det finns klara belägg på att trafiken har kollapsat på kusten.

Befolkningen på Costa del Sol fortsätter att växa kontinuerligt men infrastrukturen utvecklas inte i samma takt.

– Inför 2025 är den största utmaningen att förbättra rörligheten tills tåget är utbyggt, säger Cardeña till Diario Sur och tillägger:

– Den bästa lösningen skulle vara att avgiften på betalmotorvägen AP-7:an slopas tills pendeltågslinjen är utbyggd.

Ola Josefsson

Ola Josefsson

Bevakar Solkusten och Spanien sedan 1994.