På torsdagen hölls det första mötet mellan representanter för centralregeringen, regionregeringen och kustkommunerna på Costa del Sol.

De återkommande trafikstockningarna och köerna har blivit ett stort problem varför många kräver att betalmotorvägen AP-7 blir gratis fram till att pendeltåget är utbyggt.

Det förslag som lades fram vid dagens möte är att avgiften på AP-7:an som mest halveras för pendlare och studenter. Centralregeringen talar om rabatter på mellan tio och 50 procent.

(Foto: X@GobiernoMalaga)

Det blir nödvändigt med någon registrering utan trafikanter betalar som vanligt med kredit- eller betalkort eller elektronisk vägtull.

– Systemet känner av om du är en återkommande trafikant och beroende på hur ofta du kör får du bästa möjliga pris, säger Álvaro Fernández Heredia, statssekreteraren inom hållbar kommunikation.

Om sträckan Málaga-Marbella idag kostar 157,5 euro per månad skulle den efter rabatt kosta 78,75 euro per månad.

Det vill säga för dem som dagligen pendlar till arbete eller utbildning. Det blir samma pris hela året, det vill säga ingen prisökning under sommaren.

”Ett skämt”

Efter dagens möte kommenterade regionregeringen och kustkommunerna centralregeringens besked som snålt förslag. I stället kräver de att avgiften hävs helt. En minskning med 50 procent gör varken till eller från då det handlar om Spaniens dyraste betalmotorväg.

– Centralregeringens förslag är otillräckligt. Det är ett skämt. Regeringen har förberett detta möte under fyra månader och det kom inget mer, säger provinsstyrelsens ordförande samt Rincón de la Victorias borgmästare Francisco Salado.

Att utöka antalet körfält öster om Málaga i Rincón de la Victoria blir inte aktuellt på kort sikt. Det är något som borgmästaren Francisco Salado lagt fram eftersom kringfartsleden vid Rincón de la Victoria upplever köbildningar vid rusningstrafik.

Pendeltåg

Vid samma möte på torsdagen tog det även ett beslut om att utarbeta en första förstudie i hur ett pendeltåg mellan Nerja och Algeciras kan se ut. Transportdepartementet ska lägga ut det på anbud före årets slut med en budget på 1,2 miljoner och en period på 18 månader.

Förstudien ska visa pendeltågets sträckning och antalet hållplatser.

Det pendeltåg som byggs för framtiden blir troligtvis inte av samma modell som det som går nu mellan Málaga och Fuengirola. Det betyder att en förlängning av den gamla linjen C-1 inte är förstavalet även om den linjen är den mest lönsamma pendeltågslinjen i Spanien.

Centralregeringen meddelar dock att förstudien ska granska hur den nuvarande linjen C-1 mellan Málaga-Fuengirola skulle kunna byggas ut i flera sektioner: 2: Fuengirola-Marbella, 3: Marbella-Estepona och 4: Estepona-Algeciras samt Málaga-Nerja.

– Vi utesluter ingenting. Det kan också bli en utbyggnad av höghastighetståget AVE från Málaga till Marbella via flygplatsen, säger Álvaro Fernández Heredia, statssekreteraren inom hållbar kommunikation.

Ola Josefsson

Ola Josefsson

Bevakar Solkusten och Spanien sedan 1994.