Stormarknadskedjan har investerat 3,7 miljoner euro i en uppfräschning, modernisering och utvidgning av sin butik på calle Cruz i Torremolinos.

Butiksytan har växt med 400 kvadratmeter och butiken har nu en yta på 1.400 kvadratmeter samt 100 parkeringsplatser. Utvidgningen medför också en nyanställning av sju personer och personalstyrkan har därför ökat till 22 anställda.

Storleksökningen gör att de nu har bredare gångar och sortimentet har utökats med ett större utbud av lokala andalusiska produkter. Moderniseringen har inriktats på hållbarhetsåtgärder som ett bättre utnyttjande av naturligt ljus och förbättrad automatik av butikens installationer.

Den nyrenoverade butiken har givetvis alla de hygien och säkerhetsåtgärder som Lidl har på sina butiker under det utlysta nödläget.

I Málagaprovinsen har Lidl nio stormarknader och cirka 800 anställda. De arbetar med fler än 80 lokala leverantörer för att öka sitt sortiment av lokala produkter inklusive produkter från Andalusiens lantbruk. De lokala produkterna består för närvarande av mer än 100 artiklar och är i ökande.

Under det senaste året ökade Lidl sina inköp av andalusiska produkter med 33% till ett värde av 1.200 miljoner euro, särskilt då frukt och grönsaker. Av denna volymen skickades 85% ut till Lidls nätverk av 10.800 butiker i 32 länder och på det viset bidrog de till exporten av andalusiska produkter. Bildtext: En av Lidls stormarknader, foto: Lidl.
Artikel: Jonny Erixon.