Nästa år inleds avregleringen av höghastighetstågen och det är redan klart att det statliga spanska järnvägsföretaget Renfe får skarp konkurrens.

Den franska operatören Rielsfera (dotterbolag till det franska statliga järnvägsföretaget SNCF), den italienska operatören Trenitalia (dotterbolag till det statliga italienska järnvägsbolaget FS) samt det spanska flygbolaget Air Nostrum ger sig in i leken.

Marknadsliberaliseringen startar den 14 december 2020 med axeln Madrid-Córdoba-Málaga-Sevilla och det har delats ut tre paket av ADIF (motsvarar det svenska banverket). Paket A som står för 70% av avgångarna har gått till Renfe. Paket B som står för 20% av resandet har gått till ett konsortium bildat av Air Nostrum tilsammans med Trenitalia. Paket C slutligen står för 10% av tågavgångarna och det har gått till franska Rielsfera (SNCF).

Det blir en kraftig ökning av avgångarna och för Madrid-Córdoba-Málaga-Sevilla kommer det att bli 61 avgångar att jämföra med nuvarande 35, det är en ökning med 75%. För Costa del Sols huvudstad Málaga innebär det att det blir 22 snabbtågsförbindelser åt varje håll istället för dagens 13.

Det blir även samma bolag som får koncession på linjerna Madrid- Barcelona och Madrid-Levante –Valencia-Alicante. För Madrid-Barcelona blir det 53 förbindelser att jämföras med nuvarande 27 i genomsnitt. Och för Madrid-Levante –Valencia-Alicante blir det också 53 att jämföra med dagens 37. Men de nya operatörerna väntas inte att börja köra på dessa sträckorna innan 2022.

Den spanska operatören Renfe kommer att dela sina tjänster mellan det traditionella och ett nytt eget lågprismärke. Detta kommer att påbörjas i April 2020 mellan Madrid och Barcelona för att expanderas till Málaga till sommaren. Detta innebär att biljettpriserna kommer att rabatteras med upp till 40% jämfört med nuvarande genomsnittliga priser.

Det italienska bolaget Trenitalia har redan dedikerat 23 höghastighetståg av typen Frecciarossa 1000 till de spanska järnvägarna. Bildtext: Frecciarossa 1000, foto: magro kr (flickr.com).
Artikel: Jonny Erixon.