Lagförslag ger möjlighet att bekämpa “botellón”

Redaktionen SvM
Publicerad 6 September, 2005

Borgmästarna i de åtta provinshuvudstäderna i Andalusien träffades i Antequera i juni för att dryfta gemensamma problem. En av punkterna var fenomenet ”botellón”, det vill säga att ungdomar samlas på gator och torg för att festa. Det är ett stort problem på många orter då det leder till stor nedskräpning och höga ljudnivåer som stör de boende i de drabbade områdena. Borgmästarna bad den regionala myndigheten, Junta de Andalucía, om hjälp med lagändringar som skulle göra det möjligt att agera kraftfullare mot fenomenet. Nu har svaret kommit i ett utkast till lagändring. Junta de Andalucía vältrar dock delvis över problemet på kommunerna igen. Förslaget innebär att kommunerna för rätt att via en kommunal förordning förbjuda alkoholkonsumtion i stora folksamlingar i vissa delar av städerna. De måste dock samtidigt markera områden där nöjes- och nattliv utomhus är tillåtet.

Tips om nyheter?

Kontakta Redaktionen info@svenskamagasinet.nu