Den växande fientligheten mot turismsektorn kan få de stora kryssningsfartygen att sluta resa till vissa spanska hamnar.
Kryssningsindustrin kommer att öka med 10 procent under de kommande fem åren, enligt föreningen Cruise Line International (CLIA). Rörelsen mot turismen i Spanien väntas inte påverka detta men det kan komma att ha en inverkan på val av destinationer.
”Turismfobi är inte bara ett problem i Spanien, utan även i Frankrike och andra medelhavsländer. Resenärerna blir allt mer känsliga och scenerna som har utspelat sig på platser som Barcelona har en inverkan på resmålens rykte,” sade europédirektören på CLIA, Marie Caroline Lauren, när hon besökte Madrid i tisdags.
CLIA spanska direktör, Alfredo Serrano, pekade på länder som Saudiarabien som “investerar miljoner” i turismen och välkomnar besökare med öppna armar. ”Eftersom en dialog med stadsråd i, exempelvis, Barcelona är komplicerad kommer det att sluta med avbokningar och missnöje bland turister,” sade representanterna från CLIA. De vill se att myndigheter slutar “demonisera” turister och istället reglerar turismen bättre för att möta demonstranternas viljor.
Det behöver inte betyda att man väljer bort Spanien helt men kan innebära att man ändrar vilka städer kryssningarna går till. Infrastrukturen finns redan på plats, “allt som behövs är att de som främjar turismen i landet erbjuder utlänningar möjligheten att besöka andra attraktiva städer,” säger CLIA. Som alternativ nämnde de La Coruña, Ferrol, Almería, Alicante, Cartagena och Cádiz där allt fler fartyg lägger till.
60 procent av alla som åker på en kryssning bokar sedan en ny så det är viktigt att hela tiden erbjuda nya resmål. Enligt prognoserna kommer turismen stå för 17 procent av Spaniens BNP om tio års tid. Därför menar Serrano att denna del av ekonomin måste tas bättre hand om.
Mer miljövänliga hamnar
Spanien är inte bara en populär destination för kryssningar. Allt fler spanjorer ger sig ut på havet under semestern.
Spanien har den fjärde största utgående marknaden för kryssningar i Europa och den nionde på global nivå. Förra året åkte 568 800 spanjorer på kryssning, framförallt till destinationer i Medelhavet och norra Europa.
Detta har gjort att fler röster höjs för att göra hamnarna mer miljövänliga. Serrano förklarar att fartygen ofta behöver hålla motorerna igång efter att de lagt till för att förse rum, restauranger och annat med elektricitet. De kan dock stängas av om det finns möjlighet att koppla fartyget till ett elnätverk i hamnen, något som blir ett EU-krav för alla stora hamnar från 2030. Flera företag investerar redan i detta och idag har 40 procent av den totala flottan denna möjlighet. En siffra som kommer att växa till 80 procent fram till 2028.
Serrano varnar dock för att det endast finns 16 hamnar med denna teknologi i Europa, och bara en – i Malta – i Medelhavet. Han berättar dock att man i Barcelona ska investera 100 miljoner euro för att installera detta och att både Bilbao och Cádiz ser över möjligheten. “Tekniken finns och många fartyg har den, nu är det upp till hamnarna,” avslutade han.