Stödet ges till de som köper en ny bil och samtidigt skrotar en bil som är över 10 år gammal, stödet kan som mest uppgå till 5.500 euro.
Stödet som kallas ”Plan Pive 2020” inkluderar både diesel, bensin, hybrid och elbilar. När det gäller personbilar så måste fordonet som skall köpas ha IDAE-energimärkningen A eller B och släppa ut mindre än 120g CO2 / km, eller använda alternativ energi.
Stödet, som kommer att variera beroende på utsläpp från den nya bilen kräver skrotning av en gammal bil, kommer att uppgå till 4 000 euro för el och plug-in, förutsatt att priset inte överstiger 45.000 euro. När det gäller diesel eller bensin kommer de att vara upp till 800 euro.
Dessutom kommer tillverkarna att lägga till en motsvarande rabatt förutom på bilar med etikett 0 från DGT (rena elbilar eller hybrider med mer än 40 km räckvidd på el, eller vätgasbilar) där begränsas tillverkarrabatten till 1.000 euro, i vissa fall tillkommer 500 euro extra i rabatt från tillverkarna.
Den nya Pive-planen träder ikraft idag och är en del av stimulansprogrammet på 3,75 miljarder euro för bilsektorn som Pedro Sánchez föreslog förra söndagen. Av dessa miljarder kommer 1.050 miljoner att användas för inköpet av fordon med ny teknik enligt ovan. Det kommer också att finnas en ICO-linje för förvärv av industrifordon och andra nyttofordon.
För att få tillgång till stödet för köp av fordon är det obligatoriskt att skrota en personbil som är äldre än 10 år eller en kommersiell bil som är mer än 7 år gammal. Det nya fordonet som skall inköpas måste också vara ”bland de mest effektiva som erbjuds”. Fordonet som skall skrotas måste ha gällande ITV (besiktning) eller åtminstone gällande vid nödlägets införande. Det måste också ha varit ägt i minst ett år av antingen nuvarande ägaren eller en nära släkting, detta för att inte snedvrida begagnatmarknaden.
När det gäller personbilar måste fordonet som ska köpas ha energimärket A eller B och ha utsläpp på mindre än 120 g CO2 / km eller använda alternativ energi. För lätta nyttofordon höjs begränsningen till 155 g CO2 / km. Stödet kommer att variera beroende på fordonets utsläpp och prioritera de mest effektiva. Det kommer också att finnas ytterligare stöd för skrotning av fordon över 20 år gamla.
För privatpersoner kommer stödet att uppgå till 4 000 euro om ett fordon med en 0-etikett köps från DGT, 1 000 om en ECO med en energimärkning A köps; eller 600 om det är B; eller 800 för ett fordon med etikett C och energiklass A; och 400 med etikett C och energiklass B. För små och medelstora företag kommer stödet att vara upp till 3 200 för att köpa ett 0-fordon, 800 en Eco och 650 för tt C-märkt fordon. (Energimärket för varje modell kan hittas på IDAE-institutets webbplats). Tillverkarna kommer att tillämpa en obligatorisk och motsvarande rabatt på samma belopp som statligt stöd, förutom när det gäller 0-märkta fordon, där den extra rabatten är 1 000 euro.
Planen har också ett socialt perspektiv, eftersom den även erbjuder 500 euro extra rabatt till personer med nedsatt rörlighet eller med en familjeinkomst på mindre än 1.500 euro per månad, eller om det skrotade fordonet är över 20 år gammalt.
En övre prisgräns har fastställts för personbilar på 35.000 euro som höjs till 45.000 euro för personer med nedsatt rörlighet eller för fordon med 0-etikett. Bildtext: Ett exempel på bil med 0-etikett.
Artikel: Jonny Erixon.