Varje år luras turister i Málaga och på andra håll i Spanien på miljontals kronor av bedragare. Bluffen kallas för semesterklubbar. Nu genomför Konsumentverket tillsammans med tillsynsmyndigheter i fem andra europeiska länder en gemensam kraftinsats mot skojarna, skriver Konsument Europa i ett pressmeddelande. Med aggressiva försäljningsmetoder och löften som inte är värda någonting luras semesterfirare att nappa på erbjudanden om så kallade semesterklubbar. Bedragarna finns på spanska turistorter utmed landets populäraste kuster där lockbetet är fejkade lotterivinster.
Men det enda man vinner är en taxiresa till ett säljmöte som går ut på att man ska köpa sig rätten att använda en viss lägenhetstyp på någon av klubbens semesteranläggningar. Avtalet som tecknas innehåller inte det säljaren lovade och man riskerar att förlora minst 20 000 kronor och i vissa fall tre gånger så mycket.
Blir du kontaktad på gatan av en försäljare bör du ställa dig följande frågor:
• Vad krävs för att få ut min vinst och är det verkligen en vinst?
• Vill jag sitta i flera timmar på ett säljmöte?
• Kommer jag få tillräckligt med information om semesterklubbar och vad det innebär?
• Kommer försäljarens löften att finnas med i kontraktet och kan jag lita på dem?
• Om jag undertecknar något nu, kan jag ångra mig sedan?
• Kan jag få tillbaka pengarna om jag ångrar mig?
Är ditt svar ”nej” på någon av dessa frågor bör du gå därifrån.
Konsumentverket deltar i ett EU-finansierat projekt med tillsynsmyndigheter från Storbritannien, Spanien, Belgien, Frankrike och Norge för att komma till rätta med problemen.
Den 28 maj genomfördes till exempel en gemensam informationskampanj för att varna resenärer på väg till Spanien. Bland annat delade den spanska tillsynsmyndigheten ut informationsmaterial i ankomsthallen till Málagas flygplats.
Mer information finns på Konsument Europas webbplats.










