Hur kommer det sig att Macharaviaya med 513 invånare har nära 5.000 fordon registrerade. Eller Montejaque med sina tusen invånare där antal registrerade fordon har femdubblats de senaste åren till över 16.000. Svaret är ”utflaggning” och den låga fordonskatten IVTM (Impuesto sobre Vehículos de Tracción Mecánica).
När det gäller fartyg har vi blivit vana vid uttrycket ”bekvämlighetsflagg”. Det betyder att man registrerar fartyget i ett land med låga kostnader och begränsad kontroll av säkerhet, så kallad utflaggning. Kända länder är Panama och Liberia där fartyg registrerats under bekvämlighetsflagg.
I det här fallet handlar det om företag med stora bilparker som transportfirmor och hyrbilsfirmor ”rent a car”. Och tricket är lagligt, skriver Diario SUR som uppmärksammar ”bekvämlighetsflagg” av fordon.
Det enda kravet är att företaget eller hyrbilsfirman äger en fastighet i kommunen. På så sätt blir alla en vinnare. Hyrbilsföretaget sparar pengar och kommunen får inkomster.
I en kommun med låga inkomster är fordonskatten en betydelsefull inkomst, tack vare hyrbilsföretag eller andra företag med stor bilpark, säger borgmästaren i Macharaviaya, Antonio Campos, till tidningen.
Beroende på kommun kan skillnaden i fordonskatt för ett fordon i mellanklassen ligga på 71,94 euro.
Den statliga förordningen fastställer minimipriser för de vanligaste bilmodellerna. Sedan kan kommunerna välja att öka på fordonskatten dubbelt.
31 av provinsen Málagas 103 kommuner har minimipris. Och alla 31 kommuner är små till invånarantal.
Bland de större kommunerna finns det två undantag, Torremolinos (37,08 euro och 79,93 euro beroende på fordonsklass) och Estepona (37,7 euro och 79,5 euro).
Om du skulle betala fordonskatt i Málaga för samma bil blir priset 65,8 respektive 138,9 euro. Eller i Ronda (59,64/139,56), Alhaurín de la Torre (64,58/136,33), Nerja (58/130,9), Benalmádena (61,34/129,49),
Fuengirola (60,32/127,34), Marbella (51,4/116,25), Vélez (53,57/113,09) och Mijas (51,12/107,93) enligt siffror som Diario SUR plockat fram.