En utbyggd pendeltågstrafik på Solkusten från Estepona till Axarquía borde vara ett av de viktigaste projekten i framtiden. Det sa Andalusiens regionpresident Juanma Moreno när han under torsdagskvällen medverkade i tv-programmet La Alameda på 101TV där han intervjuades av Diarios SUR:s chefredaktör Manuel Castillo.
Det var en glad och mycket positiv regionpresident som framträdde. Under 2023 är det både kommunalval och allmänt val. Flera regioner håller också val.

”Málaga är en av de stora metropolerna i södra Europa” säger Juanma Moreno.
Juanma Moreno berömmer och beskriver Málagas 80-årige borgmästare Francisco de la Torre, som en ”referens” inom kommunalpolitiken i Spanien, och i hur man sjösätter projekt som gör skillnad.
– Málaga har lagt en mycket solid grund för att bli inte bara bli Andalusiens och Spaniens utan en av Europas tekniska och digitala huvudstäder, en av de stora metropolerna i södra Europa. Men vi måste hantera utvecklingen varsamt och med noggrannhet så att vi inte dör av framgången, varnade Juanma Moreno och nämnde bristen på kontorsfastigheter och ökade priser på bostadsmarknaden som oroar.
Långbänk
Det är många pågående projekt men även projekt som befinner sig i planeringsstadiet som gäller för Málaga och provinsen. En utbyggd pendeltågslinje utmed hela Solkusten har blivit en långbänk. Något beslut om en sådan linje finns inte i dagsläget.
Den borde ha prioritet inom spansk inrikespolitik och hos centralregering som styr eftersom en pendeltågslinje utmed turisttäta Costa del Sol skulle ha många fördelar inom kommunikation och hållbarhet.
– Visst, det finns tekniska svårigheter särskilt på västra Costa del Sol på grund av omfattande bebyggelse. Kanske vi måste inrikta oss på att bygga bit för bit.
– Om vi inte startar projektet blir det aldrig av.
Infrastruktur
Regionen gör stora satsningar på infrastrukturen de närmaste åren. Det gäller inte minst tunnelbanan i Málaga som byggs ut.
Förlängningen av tunnelbanan från Málagas Centralstation till centrum kommer att vara i drift till påsken Semana Santa. Därefter väntar projektet med att förlänga tunnelbanan till Civilsjukhuset på vars parkering det nya sjukhuset ska byggas. Den sträckan beräknas stå klar till 2027.
– Byggstarten för det nya regionala storsjukhuset är beräknad till slutet av året. Vi räknar också med att den utbyggda delen av Costa del Sol-sjukhuset i Marbella ska tas i drift under 2023.
Ytterligare en förlängning av Málagas tunnelbana avser sträckan från t-stationen Guadalmedina till calle Hilera och stadsdelen Trinidad, totalt 1,8 kilometer. Arbetet här inleds de närmaste månaderna.
Men det är framför allt tunnelbanan och sträckan från Centralstationen till Alameda och centrum som är i stort behov av att öppna. Den skulle ha stått klar redan till ferian i augusti ifjol men har blivit försenad.
Arbetet är avslutat och i nuläget görs de sista säkerhetstesterna mellan Guadalmedina och Alameda. När det är klart och fått godkänt lämnas driften över till företaget som ska driva tunnelbanan.
– Jag hoppas att det blir så snart som möjligt, helst före påsk då många besökare anländer, säger Juanma Moreno.
A-92
En annan infrastruktursatsning är järnvägen A-92 som ska förbinda den östra delen av Andalusien med väst och med förgreningar till norr och söder så att samtliga åtta provinser ingår.
Det gäller även höghastighetståg mellan Sevilla och Málaga där man drar fördel av den infrastruktur som byggdes från 2004 till 2012 och kostade nästan 300 miljoner euro. Projektet med höghastighetståg mellan de två största städerna i Andalusien är inte avslutat.