Så här inför julhandeln kan det vara intressant att ta del av debatten om hur den traditionella handeln på Solkusten avtar. I stället för småbutiker och familjebutiker är det i stället franchising och butikskedjor som etablerar sig på Solkustens största shoppinggator som calle Larios och calle Nueva i Málaga.

Gamla stan eller Centro Histórico i Málaga är ett populärt utflyktsmål vid shopping. Stora arbeten har utförts i Málaga centrum de senaste åren. Gator har lagts om och historiska byggnader har fräschats upp. Samtidigt har det inneburit höjda hyror vilket har tagit död på de små familjeägda butikerna som har ersatts av franchising och stora detaljhandelskedjor.

Det mesta av handeln i Málagas centrum kretsar kring calle Nueva och Marqués de Larios samt kvarteren runt plaza de la Constitución. Här har de stora kedjorna etablerat sig som Women´s Secret, Mango, Massimo Dutti, Pull&Bear och Benetton.

Butikshyrorna på calle Larios är bland de tio dyraste i Spanien med 145 euro per kvadratmeter i månaden skriver dagstidningen La Opinión de Málaga. Så en lokal på 300 kvadratmeter kostar för Bershka och Mango runt 40.000 euro och då har vi inte räknat med personalkostnader eller andra utgifter.

Spanska Inditex-gruppen är störst i Málaga och har 8,5 procent av ytan på Calle Larios-Constitución samt ytterligare en butik, Zara, på calle Liborio García. Här hittar du bland annat Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius och Oysho.

Trinidad Fernández-Baca är president i handlarnas förening i Gamla stan, Asociación de Comerciantes del Centro Histórico, och hon uttryckter sin oro över att antalet lokala företag i den historiska stadskärnan har blivit färre. Hon förväntar sig en förändring av det gamla hyresavtal 2014.