Iberia har beslutat att upphöra med passagerartrafik mellan Gibraltar och Madrid från och med söndag, uppger La Opinión de Málaga i dag. Sedan invigningen i december 2006 har kabinfaktorn legat på cirka 43 procent samtidigt som bränslepriserna har ökat. Skulle efterfrågan öka i framtiden kan Iberia tänka sig att starta upp passagerartrafik på rutten igen.

Rutten mellan Gibraltar och Madrid återupptogs den 16 december 2006, efter att regeringarna i Spanien, Storbritannien och Gibraltar träffats i Córdoba och skrivit under ett avtal om gemensam användning av Gibraltars flygplats. Samma dag lyfte en Airbus A319 från Iberia och genomförde den första kommersiella flygningen i historien mellan Spanien och Gibraltar.

Efter nyheten och nedläggningen av rutten säger den spanske utrikesministern Miguel Angel Moratinos att beslutet från företaget Iberia grundar sig helt på en ekonomisk fråga.

Han försäkrar att den inställda linjen inte behöver ”hindra dialogen mellan regeringarna i Spanien, Storbritannien och Gibraltar”.

Enligt Gibraltar Chronicle låg Iberias kabinfaktor på 53 procent. Dagens förutsättningar kräver ett genomsnitt på 80 procent för att det ska bli en god affär vilket betyder att kapaciteten ibland behöver vara så hög som 90 procent för att balansera lägre perioder.

Gibraltar flygplats hoppas på något regionalt flygbolag som exempelvis Air Nostrum. Deras Fokker-flygplan transportera 72 passagerare vilket betyder att de skulle ha uppnått sina mål lätt med en kabinfaktor på 100 procent. Ett annat intressant bolag skulle även vara EasyJet som har en stark närvaro i Madrid.