Hit men inte längre – semesterlägenheten var inte rullstolsanpassad

av | aug 18, 2025 | Bostad, Nyheter

Fredrik Andersson, 56, lever på övertid. Han har MSA-C. Läkarna hade gett honom 8 till 9 år.

Det har gått 11 år och Fredrik från Vånga i Kristianstadstrakten ville göra sin sista resa till Fuengirola där han var bosatt i början av 2000-talet.

Sedan januari 2024 har Fredrik varit rullstolsburen.

Via bokningstjänsten Booking hittade Fredrik ett boende på strandpromenaden i Fuengirola. Takvåningen var för personer med funktionsnedsättning. Med faciliteter för döva och hörselskadade. Nästan 50 000 SEK för 15 dagar.

Alla delar av enheten kan nås med rullstol. Lägenheten är rullstolsanpassad för personer med funktionsnedsättning, står det i annonsen.

Men i verkligheten var det inte så.

Fredrik kommer inte in på toaletten med rullstol. Nu uträttar han sina behov i en spann vid sängen.

– Jag vill inte ramla och slå mig igen, säger Fredrik som under första natten ramlade efter att ha försökt använda badrummet utan rullstol.

Tillsammans med Fredrik Andersson reser vännen Martin Cedergren som

Ledsagare. Martin har precis som Fredrik varit bosatt i Fuengirola. Han drev La Taverna i Pueblo López tidigare.

– Vi har ringt bokningstjänsten och meddelat att lägenheten inte är tillgänglig för den som är rullstolsburen. Det går inte att komma in i lägenhetens enda badrum, vid entrén är det trösklar och en brant ramp, säger Martin.

Fredrik och Martin har framfört klagomål till bokningstjänsten booking.com. Till svar har de fått beskedet att eftersom de har checkat in har de accepterat det.

– Det är högsäsong och inga alternativ erbjuds. Varken värden eller Booking.com har vidtagit någon åtgärd – trots uppenbar risk för hälsa och liv, säger Martin.

Systemfel

– Fallet är inte bara en personlig tragedi, utan blottlägger ett systemfel med internationella bokningstjänster som kan marknadsföra boenden som ”tillgängliga” utan faktisk kontroll eller ansvar. Detta strider mot både EU:s tillgänglighetsdirektiv, konsumenträttsdirektivet och svensk konsumentlag, säger Martin och fortsätter:

– De lever inte upp till det som de har lovat. Det är direkt falsk marknadsföring med direkt diskriminering och risk för allvarlig skada, menar Martin Cedergren.

Det finns andra fel i lägenheten som inte har åtgärdats. Ingenting har blivit åtgärdat till 100 procent. Varken av städpersonal, servicetekniker eller bokningspersonal.

Under gårdagen kände sig Fredrik någorlunda stark efter fallet för ett par dagar sedan. Ledsagaren Martin hade fått tag på en bil.

– Jag ville se huset i Torreblanca en gång till där jag bodde i början av 2000-talet, säger den MSA-C-sjuke Fredrik Andersson till slut.

Ola Josefsson

Ola Josefsson

Bevakar Solkusten och Spanien sedan 1994.

TIPSA REPORTERN
Ola Josefsson

Costa del golf