Igår hölls ett första möte mellan representanter från centralregeringen, regionregeringen och utvalda myndigheter och kommuner längs kusten.
Under sammanträdet ska man ha pratat om möjligheten att utöka tåget så att det går från Nerja till Algeciras.
Nya studier över genomförbarheten att förlänga kusttåget ska utföras. Detta efter en historisk överenskommelse mellan Spaniens regering och olika representanter från regionen. Man har beslutat att dessa studier ska påbörjas direkt och de väntas ta några månader. Senare ska man lägga ut en utredning om vilken typ av servicemodell som passar bäst till anbud, vilket kommer att ske nästa år.
Sammanträdet avslutades med tal från statssekreteraren för transport, José Antonio Santano, regionalministern för offentligt arbete, Rocío Díaz, provinsrådets president, Francisco Salado och Málagas borgmästare Francisco de la Torre.
“Det finns många frågor som behöver besvaras,” sade Santano när han fick frågor från journalister rörande järnvägens längd och vilken typ av tåg som kommer att betjäna linjen. “Det är dessa frågor vi behöver få svar på, genom att lyssna och titta på genomförbarhetsstudier, för att se hur vi bäst löser problemen med rörligheten”.
Nästa möte är planerat till början av 2025, i januari eller februari, och där hoppas man ha nog med data för att fortsätta röra sig framåt med planerna.
Lösningar på kort och medellång sikt
Under mötet underströks vikten av att skifta resenärer längs kusten från privata fordon till lokaltrafiken. “Tåget är ett långsiktigt åtagande, men vi behöver också lösningar på kort och medellång sikt,” sade Rocío Díaz. Just nu kommer man att satsa på att förbättra busstjänsterna, både stadsbussar och de som går mellan kustens städer. Ansvaret för dessa ligger hos regionregeringen och stadshusen. Man har satt upp flera arbetslag för att lösa problemen med dessa, med representanter från alla berörda myndigheter.
Motorvägen
Både regionregeringen och flera av Solkustens borgmästare har klagat på höga tullavgifter på motorväg AP-7. Statssekreterare Santano påpekade att vägen har en koncession så först måste man analysera kontrakten och dess termer. Men han sade också att Transportministeriet har gått med på att utreda möjliga rabatter, framförallt för arbetare och studenter.
Provinsrådets president, Francisco Salado, agerade talesperson för borgmästarna efter mötet. Han meddelade att de generellt var nöjda med utgången. “Fler än två miljoner människor väntar på oss idag och de vill se resultat”, sade han.
“Vi är nöjda eftersom det har rådit en viktig förståelse mellan den spanska regeringen, regionregeringen och stadshusen. Det finns redan en plan, vi har tagit ett väldigt viktigt steg”, fortsatte han och tillade: “Kusttåget är prioriteten, tillsammans med kort- och långsiktiga åtgärder som vägtullarna på AP-7”.