Gränsstängslet höjs till sex meter i Melilla

Redaktionen SvM
Publicerad 7 September, 2005

De senaste incidenterna längs med gränsen mot Marocko i den spanska enklaven Melilla i Nordafrika leder nu till att gränsen förstärks. Den senaste tiden har flera hundra illegala invandrare försökt storma gränsen och klättra över de tre meter höga stängsel som finns uppsatta längs den drygt 10 kilometer långa gränsen. Vid ett av stormningsförsöken omkom en invandrare under ännu inte klarlagda omständigheter. Människorättsorganisationer har anklagat Guardia Civil för att använda sig av onödigt våld för att stoppa invandrarna. Nu har inrikesministeriet beslutat att stängslet ska höjas till sex meter på hela sträckan för att försöka förhindra liknande stormningar i framtiden.

Tips om nyheter?

Kontakta Redaktionen info@svenskamagasinet.nu