Gårdagens nyhet om att lågprisflygbolaget Norwegian återstartar flyglinjer till Costa del Sol, Costa Blanca och Mallorca får stor uppmärksamhet. Bland annat var det den näst mest lästa nyheten på Diario SUR:s webbplats senaste dygnet. För turistsektorn är detta goda nyheter. Under fjolåret var Norwegian det fjärde största flygbolaget på Málaga flygplats. Fram till november ifjol flög Norwegian 1,5 miljoner resenärer enbart på destinationen Málaga. Beskedet från Norwegian öppnar upp dörren för skandinavisk turism på kusten sommaren 2020 skriver Diario SUR på torsdagen.

Málaga knyts samman med Oslo, Köpenhamn och Stockholm. Mellan Oslo och Málaga blir det dagliga förbindelser. Mellan Köpenhamn och Málaga blir det fyra flyg i veckan, måndagar, tisdagar, onsdagar och lördagar.

Mellan Stockholm och Málaga blir det flyg tisdagar, onsdagar, torsdagar och söndagar.

Som Svenska Magasinet berättade under gårdagen återstartar Norwegian även sina linjer till Barcelona, Alicante och Palma de Mallorca med flyg från Oslo, Köpenhamn och Stockholm.

Från Oslo blir det flyg till Gran Canaria och Bergen får en linje till Alicante.

Totalt blir det 84 flyg i veckan mellan Skandinavien och fem destinationer i Spanien.

Norwegians VD Jacob Schram säger i en kommentar:
– Vi är glada för att kunna återstarta flera av våra linjer och på så sätt bidra till att samhället gradvis återgår till det normala.

Även turistsektorn på Costa Blanca jublar. Norwegian återupptar 14 rutter mellan Alicante och Skandinavien från 1 juli.

Jan Ohlsson som är admin för Facebook-gruppen Rädda vårt flyg och tidigare arbetat vid SAS, Transwede Airways och Svenska Dagbladet skriver:

”Nu öppnar också Norwegian för Sverige med Arlanda till Luleå (11), Umeå (11), Visby (2) samt för Oslo, Köpenhamn, Helsingfors, Nice, Chania, Palma, Alicante, Barcelona, Malaga och Split. Man ökar även från Oslo och Köpenhamn vilket ger 200 piloter och 400 kabinanställda i Norge jobben tillbaka. Därmed är delvis balansen återställd. För stunden. Men än så länge har Norwegian bara 20 av 130 plan i luften och SAS snart 40 av 150, så det är en bit kvar. Vad SAS och Norwegian nu gör är ju att öppna upp en hel del Medelhavstrafik. Det är bra”.