Matleveransföretaget Glovo har länge varit under lupp och straffats för sin anställningsform som strider mot lagen. 

Nu står det klart att de skriver kontrakt med sina omkring 15 000 förare.

Två år efter att den spanska ‘budlagen’ trädde i kraft, med målet att stoppa falska självanställda, har matleveransföretaget Glovo valt att ändra sin rekryteringsstrategi. De gör det efter påtryckningar från regeringen och ett mycket stort antal böter som de dömts till. 

Detta innebär att man nu kommer att skriva anställningskontrakt med alla sina bud, cirka 15 000 personer. De kommer att bli avlönade och få bättre villkor som rätt till semester och sjukersättning. 

Det katalanska företaget meddelade sitt beslut i måndags. Dagen innan dess VD, Óscar Pierre, vittnade till sitt försvar inför rätten. Företaget är anklagade för brott mot anställningslagen då deras bud fortsatt varit registrerade som självanställda trots att det strider mot ‘budlagen’ och ett beslut i högsta domstolen som förbjöd denna anställningsform redan 2020. Pierre, som har dragit på sig böter på totalt mer än 200 miljoner euro, kan komma att dömas till sex års fängelse. 

Fler juridiska problem

Glovos juridiska bekymmer slutar dock inte där. Förra veckan meddelade deras konkurrent Just Eat att de lämnat in en stämningsansökan mot Glovo till Barcelonas handelsdomstol. Just Eat menar att Glovo skapat en orättvis konkurrenssituation genom sin anställningsmodell och de yrkar på 250 miljoner euro i skadestånd. 

Just Eat hänvisar till de många fall där Glovo dömts för att strida mot anställningslagarna. Eftersom Just Eat följer lagarna menar de att detta sätter dem i en klart ogynnsam situation. 

Över 900 städer

Glovo undviker själva att tala om de många rättsfallen som har drivits och drivs emot dem när de nu ändrar sitt sätt att arbeta. Istället pratar de om att “främja en ny anställningsmodell i Spanien som möjliggör att verksamheten drivs med kontrakterade bud”. De hävdar att “det här beslutet och åtagandet kommer som en del i ett starkt engagemang för att lyfta den digitala ekonomin i landet,” enligt ett pressmeddelande. 

Den nya modellen kommer att gälla i alla städer där Glovo är verksamma. I dagsläget är det fler än 900 stycken. De lägger stor vikt vid att förändringarna inte kommer att påverka användarna av appen. Varken de som köper mat eller restaurangerna som säljer via den. 

“Demokratin har vunnit”

Vice premiärminister och minister för arbetskraft och social ekonomi, Yolanda Díaz, välkomnar beslutet. “Äntligen kommer detta företag att följa lagen och leva upp till sina skyldigheter”. Vidare berättar hon att detta är den största förändringen ett företag har gjort i Spanien när det gäller rekryteringspolicy sedan landet fick en anställningslag och att det kommer att innebära ytterligare 267 miljoner euro i intäkter till skatteverket och socialtjänsten. “Inget företag, oavsett hur stort det är, oavsett hur mycket makt det har, kan tvinga sig på demokratin. Idag har demokratin vunnit i vårt land. Äntligen, kommer företaget Glovo att ställa saker till rätta,” kommenterade hon från ett EU-möte om anställning i Bryssel. 

“Glovo är beredda för att tjänsten ska fortsätta som den gjort fram tills nu. Att bibehålla leveranstider och tillgängligheten av förare under dygnets alla timmar,” säger företaget. Man kommer dessutom att inleda en dialog med fackförbund och arbetsgivarorganisationer för att se till att förändringarna sker med samtycke från alla berörda parter.  

Robbie Eriksson

Robbie Eriksson