En röd linje målas längs med delar av A-355 för att förtydliga omkörningsförbudet. 

Förra året inträffade mer än 25 procent av dödsolyckorna i trafiken på sträckan som kommit att kallas för “dödens väg”. 

En stor röd linje med vita kanter har börjat målas längs med A-355 – ibland kallad “dödens väg”. Linjen ska sträcka sig från avfarterna vid Guadalhorce och Coin till Monda kommun. Det är en åtgärd som aldrig tidigare har vidtagits i Málagaprovinsen och knappt i Spanien över huvud taget, förutom ett par fall i Katalonien. Projektet passar bra med EUs direktiv om trafiksäkerhet. 

Tanken med den röda linjen är enkel. Man vill påminna förarna som kör där att det är en farlig dubbelriktad väg där man inte under några som helst omständigheter får korsa linjen för att göra en omkörning. 

Annons

Tidningen SUR rapporterade om åtgärden i slutet på förra året och nu har arbetet satt igång. De ingår i ett paket av lösningar som tagits fram av regionalregeringen i Andalusien, det spanska trafikverket och kommunfullmäktige i Coin. Alla parter var överens om att något behövde göras längs med sträckan. Förra året dog 38 personer i trafikolyckor i Málagaprovinsen, 10 av dem inträffade där den röda linjen nu målas. 

Den röda linjen väntas få effekt. Man har utvärderat resultaten av tillämpandet i Katalonien och det tros bli ett kostnadseffektivt sätt att påminna förarna att de absolut inte får inkränka på det mötande körfältet. 

Fler åtgärder kan vara på gång

Både borgmästaren i Coin, Francisco Santos, och regionalregeringens delegat, Patricia Navarro, lyfte fram sträckan under mötena med trafikverket eftersom antalet olyckor eskalerade under förra året. Det är möjligt att fler åtgärder kommer att införas.

Trafikverket har möjligheten att införa sensorer för att övervaka sträckor där det finns problem. Dessa finns redan placerade på samma väg men i slutet av den, vid Ojen. Där är vägen mer slingrande vilket i sig avskräcker förare från att lämna sitt körfält. Vägsektionen vid Coin är en lång raksträcka, vilket gjort att fler förare chansar när de vill köra om. Just nu utvärderar man möjligheten att installera sensorer även där. 

Vägen har blivit allt mer trafikerad i takt med att de ekonomiska och arbets- och fritids relationerna mellan Marbella och resten av kusten blivit starkare. Förut låg snittet på omkring 7 000 fordon per dag men är nu uppe i 20 000. 

Genom utvecklingsministeriet har pengar i 2024 års budget avsatts för att förbättra säkerheten på vägen. Men arbetet med förbättringarna har redan pågått under en tid. De senaste månaderna har bland annat skyddsbarriärer placerats längs 4 kilometer av sträckan och man har målat om vägmarkeringar i självlysande färg. 

Dessutom studerar man möjligheten att införa radarsensorer för att med hjälp av blinkande signalskyltar uppmärksamma förare som behöver sänka hastigheten.

Den dyraste lösningen som finns i lokalregeringens låda är att bredda vägen. På så vis skulle delar av den ha extra filer vid avfarter för att anpassa den till olika hastigheter.