Igår skrev vi om Europaspecialisten S.L. som har struntat att följa Allmänna reklamationsnämndens beslut att betala 689,50 euro till en kund vars bohag skadades i samband med en flytt från Sverige till Spanien. Därför hamnade flyttfirman på Råd&Röns svarta lista.
Av Ola Josefsson
Nu pekar vissa uppgifter på att Europaspecialisten S.L. kan ha bytt namn till EU-flytt och öppnat en ny webbplats.
”De har alltså skaffat en ny domän, men sidan är i stort sett densamma. Det står till och med Europaspecialisten SL på ett ställe. Eftersom det är samma personer som ligger bakom EU-flytt som Europaspecialisten så kan det nog vara på sin plats att även varna för denna firma. Jag kan inte tro att de har blivit pålitligare bara för att de har bytt namn och webbadress…” menar en tidigare kund som känner sig blåst av flyttfirman och som har kontaktat Svenska Magasinet.
Att företag byter namn är inte ovanligt enligt tidningen Råd&Rön:
”Hos andra företag säger man att man inte vill ge rättelse och inte vara med på listan eftersom företaget har upphört. Vi tar med dem ändå, eftersom vi vill varna för dem. Förbluffande ofta fortsätter företagen sin verksamhet under snarlikt eller annat namn”.
När Svenska Magasinet sänder en e-post på den adress som finns på EU-flytts webbplats och ber om kontakt blir vi uppringda av en person som uppger sig heta Joakim Bern och som arbetar för Europaspecialisten S.L.
– Vi har inget med EU-flytt att göra.
Varför det telefonnummer som personen ringer ifrån står med på EU-flytts webbplats får vi inte veta. Och vem som äger Europaspecialisten får vi heller inte veta, bara att det är ”två personer, svensk man och en norsk kvinna”.
Webbplatsen EU-flytt nämner Europaspecialisten. Hur kommer det sig?
– Vi använder olika lager när det finns möjlighet, så även EU-flytt.
Har Europaspecialisten bytt namn till EU-flytt?
– Nej, det har inte har skett något namnbyte.
Av tre telefonnummer EU-flytts webbplats går två till en telefonsvarare. Det tredje numret fungerar inte. När vi först sänder en e-post och får ett autosvar blir vi hänvisade till att ringa +46 700 639828. En telefonoperatör meddelar senare att det numret har ingen abonnent eller har blivit avstängt.
På sin webbplats uppger EU-flytt att de har ”kundservice i världsklass” och fortsätter:
”EU Flytt erbjuder trygga transporter till bra priser med hög tillförlitlighet. Som kund kan man alltid känna sig trygg i att EU Flytt leverar enligt överenskommelse. Vi som jobbar har mer än 30 års erfarenhet av utlands- och lokalflyttningar. Det betyder att vi har de bästa förutsättningar för att hjälpa dig när du skall flytta”.
På Råd&Röns svarta lista hamnar företag som struntat i att följa Allmänna reklamationsnämndens beslut om hur tvister med kunder bör lösas.