Liberalisering av höghastighetsjärnvägen i Spanien har öppnat upp för nya möjligheter. Spanien är det första europeiska landet som har tre tågbolag i drift på höghastighetsjärnväg. Samtidigt är prisskillnaderna stora beroende på om du ska resa i söder eller i norr.

En resa från Madrid till San Sebastián eller Santander kostar nära 50 euro respektive 40 euro. En resa från huvudstaden till Valencia kostar mindre än 25 euro.

I södra Spanien är höghastighetståget mer utbyggt och det finns fler aktörer vilket ger större konkurrens med lägre priser. Den första höghastighetslinjen invigdes redan 1992 mellan Madrid och Sevilla i och med världsutställningen Expo.

Från nu kan du åka med Ouigo mellan Madrid och Alicante

En undersökning som Trainline har gjort på uppdrag av Diario SUR visar att tågbiljetten i norra Spanien blivit upp till 15 procent dyrare under första kvartalet i år jämfört med samma period ifjol.

Annons

Det kan jämföras med trafiken till Ostkusten där konkurrensen med privata aktörer pressat ner priset.

Dyrast är biljetten på sträckan Madrid-La Coruña som kostar 58 euro. PÅ den sträckan är priset som ifjol. Däremot Madrid-Bilbao har ökat 15 procent och kostar numera 43 euro medan Madrid-San Sebastián kostar 48 euro, en uppgång med 12 procent. Madrid till Vigo kostar i genomsnitt 51 euro, en uppgång med 12 procent på ett år.

Före liberaliseringen av tågtrafiken var det tre gånger så dyrare att resa med personal än tåg. Madrid till Sevilla kostade 37 euro med bil och 96 euro med tåg. Madrid till Valencia kostade 25 respektive 76 euro beroende på om du valde personbil eller tåg.

Nu är situationen helt annorlunda. Till Barcelona och Valencia är det nu konkurrens mellan fyra bolag, AVE, Avlo, Ouigo och Iryo. På sträckan Madrid-Barcelona har priset sjunkit 27 procent till i genomsnitt 30 euro. På sträckan Madrid-Valencia har priset sjunkit 47 procent till bara 23 euro.

Inte konstigt att efterfrågan och reservationerna har ökat på Madrid-Barcelona med 225 procent på ett år och på Madrid-Valencia med 325 procent.

Lågprisbolaget Iryo trafikerar redan Madrid-Málaga och startar upp på linjen Madrid-Alicante den 2 juni.

Senaste tiden har vi sett att konkurrensen ökar i södra Spanien. Nyligen öppnade Ouigo för trafik på Madrid-Albacete-Alicante. Ouigo trafikerar nu från Madrid till Zaragoza, Tarragona, Barcelona, Valencia och Alicante.

Inom det närmaste året ska de öppna upp på linjerna söderut från Madrid till Sevilla och Málaga.

Lågprisbolaget Iryo trafikerar redan Madrid-Málaga och startar upp på linjen Madrid-Alicante den 2 juni.

Avlo som är Renfes lågprisbolag kör redan från Madrid till Alicante, Valencia och Barcelona. Avlo startar trafik till Málaga och Sevilla inom kort, och senare till Galicien.