Det heter Midas-projektet och betyder att kapaciteten att ta emot fler flyg i Málaga ökar.
Inflygningar kan göras i tre luftkorridorer vilket ökar antalet operationer samtidigt som det går åt mindre bränsle.
Projektet som har införts heter Málaga Improved Design of Air Space vilket betyder att Enaire som är den myndighet som hanterar flygledningen i Spanien har gjort en omstrukturering av luftrum över Málaga.
Målet är att öka kapaciteten men också minska utsläppen från flygplan.
Midas-projektet har funnits i sju år i Spanien och är baserat på den senaste tekniken inom flygnavigering, satellit, flygplansutrustning ombord, sensorer och signalsystem bland annat, enligt det pressmeddelande som Enaire skickat ut.
Systemet har tidigare bara funnits i Barcelona och Ibiza, och finns från nu även i Málaga.
Uttrycket som används är ”trombon-bana” under högtrafik. Det är en inflygning som liknar instrumentet trombon till utseende.
Under de åtta första månaderna 2023 ökade flygtrafiken i Spanien med 11,8 procent jämfört med samma period 2022 medan effektiviteten på rutterna har förbättrats med 2 procent. Det bidrar till mindre flygning, bränsle och utsläpp av koldioxid.