Komplexet i Alicante som räknas som inte bara Spaniens utan även en av världens bästa anläggningar för filmproduktion kommer att få nytt liv igen. Efter att Europeiska kommissionen tvingade anläggningen att stänga för 10 år sedan för illojal konkurrens.

Bryssel hade förbjudit verksamheten fram till 2027 efter att produktionsbolag, inklusive Pinewood Studios i London, klagade på att statliga subventioner bröt mot EU:s konkurrensregler. Då hade verksamheten fått omkring 400 miljoner euro i offentliga pengar, varav en stor del kom från EU, pengar som de har tvingats betala tillbaka.

Nu har regionalregeringen i Valencia lyckats övertyga de europeiska myndigheterna om betydelsen av projektet och lyckats få sanktionerna från EU hävda. Streamingtjänster har skapat en enorm efterfrågan på peronal- och studioutrymmen och Spanien har goda förutsättningar att dra nytta av dessa möjligheter. Ciudad de la Luz hoppas kunna göra 26 stora filmer och mer än 200 produktioner under de kommande fem åren, skapa 4.900 jobb och generera 850 miljoner euro i intäkter för en region med en arbetslöshet på 13 %.

Filmregissören Ridley Scott beskrev en gång Alicante-komplexet som ”en av världens finaste anläggningar”, men studiorna gick ur bruk efter EU-förbudet och har sedan dess använts av vissa digitala start-ups och som ett Covid-vaccinationscenter. För närvarande är anläggningen ett tillfälligt hem för ukrainska flyktingar. Mellan 2005 och 2012 producerade de sex studiorna 36 filmer, varav den mest kända var Juan Antonio Bayonas tsunamifilm, The Impossible, med Naomi Watts i huvudrollen. Asterix vid de olympiska spelen, med Gérard Depardieu i huvudrollen filmades också där.

Försök från ett konsortium som inkluderade medarbetare till den amerikanske regissören Francis Ford Coppola att förvärva komplexet 2017 misslyckades. Så småningom sa EU att det måste auktioneras ut till högstbjudande men ingen var beredd att uppfylla det lägsta utropspriset, en tredjedel av dess totala värde. Nu har Valencias regionalregering skapat en filmkommission för att marknadsföra studiorna. ”Vi hoppas kunna förvandla komplexet till en europeisk förebild för audiovisuell produktion”, säger Ximo Puig, Valencias president.

Man hoppas att hanteringen av komplexet ska bli bättre än förra gången då minst en producent klagade på att den drevs av personer som inte visste något om filmskapande. Eva Andújar, en produktionskoordinator, hade sagt att det förmodligen var den enda studion i världen som stängde under helgen och att en dörrvakt vid ett tillfälle vägrade filmskaparen Quentin Tarantino inträde eftersom han inte hade ett säkerhetspass.

Ciudad de la Luz är bara en av Spaniens många vita elefanter. Innan finanskraschen 2008 satte stopp för det, tävlade Spaniens regionala regeringar med varandra för att bygga faraoniska projekt. De försatte de flesta av landets sparbanker i konkurs i processerna och lämnade nationen med minst tre flygplatser utan flygplan, järnvägsförbindelser utan passagerare och motorvägssträckor utan bilar. För att inte tala om ofärdiga eller övergivna kulturinstitutioner, konferenscenter och idrottsarenor.

Redaktionen SvM

Redaktionen SvM

Redaktionen