Den enhet inom Airbus som producerar militärflygplan har sänt ut ett internt formulär till sina kunder av A-400M. Enligt uppgifter i spansk media som publicerades på tisdagen innehåller formuläret information om att piloterna måste göra specifika tester av planets motorer innan flygning.
Flygkraschen med det militära transportflygplanet A-400M den 8 maj i Sevilla där fyra besättningsmän omkom och två skadades allvarligt berodde troligtvis på en bug i mjukvaran till motorerna.
En intern utredning varnar för att problem kan uppstå om programvaran inte är riktigt inställd vilket kan göra att piloten tappar kontrollen under flygning. Om programvaran är felinställd kan datorsystemet sända motsägelsefulla order vilket gör att piloterna inte kan styra flygplanet.
Vid olyckstillfället stannade plötsligt tre av de fyra motorerna strax efter start. När planet på 500 meters höjd skulle vända tillbaka till flygplatsen kolliderade det med en kraftledningsstolpe.
Instruktionen kallas internt för AOT (Alert Operative Transmision) och är känd enligt de internationella luftfartsmyndigheterna.