Den 6 och 7 september är det dags för höstens första fastighetsmässa Köpa hus utomlands. Kan vara bra att boka in det datumet redan nu för er som söker bostad i värmen. Fastighetsmässan arrangeras på Kistamässan i norra Stockholm och Svenska Magasinet finns på plats.

Mässan är Nordens största i sitt slag och har arrangerats av Fair Media International AB sedan år 2003, och är helt och hållet gratis för allmänheten. Efterfrågan på ett eget boende utomlands har ökat markant bara de senaste åren, och på Köpa hus utomlands finns utställare från runt om i världen tillgängliga för att informera besökare om sina tillgängliga bostäder.

Utställarna utgörs av fastighetsmäklare, byggmästare och representanter för företag som är verksamma inom det aktuella området. Vid ingången delas mässbroschyrer ut där besökare lätt kan se var på mässgolvet som specifika utställare har sina montrar.

Det är emellertid inte bara på själva mässgolvet som besökare får möjlighet att tillgodogöra sig information. I samband med mässan arrangeras även en mängd seminarier vilka behandlar ämnen som kan vara intressanta i sammanhanget.

Till exempel hålls seminarier där besökare informeras om vilka områden som är mest intressanta i varje land, hur landets kultur och historia ser ut samt vad man bör tänka på vid ett eventuellt köp. Det arrangeras även seminarier som behandlar områden som skatteregler, lån och utlandspensionering.

Även seminarierna är gratis och behöver inte bokas i förväg; schemat läggs upp på mässans hemsida ungefär två veckor innan startdatum, och finns även i mässbroschyren.

Mässan hålls under två dagar och öppnar 10.30 och stänger 17.00. Den som inte har möjlighet att närvara har två ytterligare chanser, då mässan även hålls på Malmömässan 27 – 28 september och på Svenska Mässan i Göteborg 8 – 9 november. Det är möjligt att förregistrera sig på mässans hemsida för att på så sätt slippa stå i kö vid entrén.

Mässan Köpa hus utomlands arrangerades för första gången år 2003, då under namnet Köpa hus i Spanien. År 2005 valde Fair Media International AB att bredda mässan och inkludera länder från hela världen.