Först 2019 kan ett färdigt förslag om en utbyggd pendeltågslinje till Marbella och Estepona vara klar och 2020 skulle arbetet kunna inledas. I nuläget finns det två föreslagna linjer hur pendeltåget Cercanías ska byggas ut från Fuengirola till Marbella och Estepona. En linje går parallellt med kusten, den andra går i inlandet skriver dagstidningen La Opinión de Málaga.
Först ska en bedömning av miljöpåverkan göras. Ytterligare studier och granskningar följer innan ett förslag kan presenteras först 2019.
I nuläget finns det ett stort behov på Costa del Sol av en utbyggd pendeltågslinje. Resande till Marbella och Estepona har inga andra alternativ att välja på förutom bil eller buss.
Studier visar att en utbyggd pendeltågslinje skulle få uppskattningsvis 100 miljoner passagerare om året. Kostnaden för en utbyggd järnväg västerut från Fuengirola ligger på 4.500 miljoner euro eller 80.000 euro per meter.
En järnvägslinje som dras parallellt med kusten skulle bli dyrare eftersom 69,8 procent av spåren måste läggas under markytan. Det andra alternativet är att järnvägen löper parallellt med betalmotorvägen AP-7.
En linje utmed kusten skulle påverka miljön desto mer. Det gäller bland annat sanddynerna vid Artola halvvägs mellan Fuengirola och Marbella.