Företag som vill nå ut till nya kunder på nätet har länge kunnat skicka ut riktade annonser på Internet till personer som tittat på en viss produkt eller en produktkategori, många av oss har säkert känt oss både övervakade och förföljda. Då inte bara på Facebook utan även i många andra sammanhang på Internet.
Det nya verktyget ger dig större kontroll över vilka data om dig som andra delar med Facebook, till en början finns verktyget bara tillgängligt i Spanien, Irland och Sydkorea men kommer allt eftersom att rullas ut i samtliga länder där Facebook finns. Av Jonny Erixon
Det nya verktyget heter ”Off-Facebook Activity” och där kan du se en sammanställning av de data Facebook har om dig som Facebook delar med andra andra appar och webbsidor. Du kan där rensa historiken helt och du kan även stänga av aktivitetsinsamlingen. Om du vill koppla bort framtida aktiviteter kan du välja att göra det för all off-Facebook-aktivitet eller bara för specifika webbplatser eller appar.
Detta innebär inte att datan raderas från Facebook servrar utan det handlar om att informationen ”frikopplas” från ditt konto.
Med tanke på att den genomsnittliga personen med en smartphone har mer än 80 appar och använder en stor del av dem varje månad, så är det inte helt enkelt att hålla reda på vem som har information om dem och vad informationen används för. Så detta verktyget bör för många vara högst välkommet.
Mer information om hur verktyget fungerar finns att läsa på Facebook (på engelska): Facebook Newsroom.