Carrefour har lanserat ett nytt initiativ för att minska förbrukningen av plast i färska produkter.

Från och med den 7 mars kan alla kunder ha med sig egna behållare och påsar när de gör inköp från charkuteri och fiskavdelning eller från frukt och grönt.

Kundens medtagna förpackning kan vara gjorda av glas eller plast, men i båda fallen måste de vara genomskinliga och ha lock. När varorna är vägda förpackas de i papper, märks och placeras i kundens förpackning, När det gäller frukt och grönt kan kunden ha egna väskor eller nätkassar (genomskinliga). Detta initiativ som syftar till att minska förbrukningen av förpackningar och uppmuntra användningen av återanvändbara förpackningar kommer att genomföras på samtliga Carrefours varuhus. Företaget presenterade detta på sin Carrefour-stormarknad i Las Rozas (Madrid), med närvaro av Carrefours kommersiella chef för livsmedel Jorge Ybarra Loring och Carrefour Spaniens RSC-chef, Maria Quintin.

Projektet heter #Reutiliza (#Återanvända) och motsvarar åtgärd 101 i ”Act for Food-programmet”, som innehåller konkreta initiativ för att förmå människor att äta hälsosammare och syftar till att göra företaget till ledande inom övergången till hållbarare livsmedelshantering. ”Avskaffandet av plastavfall är en stor utmaning som kräver ett kollektivt ansvar”, påpekar företaget.

Annons

Källa: revistainforetail.com