ETA-bomb i Madrid i dag

Redaktionen SvM
Publicerad 24 May, 2005

Den baskiska terroristorganisationen ETA genomförde ett nytt attentat i Madrid på förmiddagen i dag. Det var vid halvtiotiden som en kraftig bilbomb exploderade vid en tunnelbaneuppgång Calle Alcalá i stadsdelen San Blas i östra Madrid. Fem personer skadades så pass svårt att de fick föras till sjukhus, ingen av dem uppges dock ha fått allvarligare skador. Drygt 50 personer fick även vård på plats av den ambulanspersonal som kallats till platsen. ETA varnade som vanligt för bomben via ett telefonsamtal till den baskiska tidningen ”Gara” omkring 45 minuter före explosionen. Polisen hann därför lokalisera bilen och spärra av området, och man höll på att utrymma närliggande byggnader när bomben exploderade. Bilen, en Renault Express, hade stulits igår kväll i Madridregionen, och enligt polisens bombexperter bestod bomben av mellan 18-20 kilo sprängmedel. Polisens terroristexperter tror inte att ETA har ett fast kommando i Madrid, utan att bilbomben placerats ut av terrorister som rest till huvudstaden för att utföra attentatet.

Tips om nyheter?

Kontakta Redaktionen info@svenskamagasinet.nu