Bristen på jämn kvalitet och smak kombinerat med lång hållbarhet är och har alltid varit några av melonodlarnas största utmaningar. Det är också svårt att kunna erbjuda återförsäljare och konsumenter det utbud som de idag förväntar sig året om.
Galia har alltid varit en populär melon men har också dragits med ovannämnda problem. Nu har det holländska odlingsföretaget BASF samarbetat med en grupp melonodlare i Spanien för att lösa detta. De nya Galia-melonerna, som marknadsförs under varumärket Galkia, har jämn kvalitet och smak och en längre hållbarhet.
”Den här melonen behöver ta tillbaka konsumenternas förtroende, och på så sätt vitalisera hela kategorin”, säger José Cánovas Ruíz på Fruca Marketing. Han talar på de spanska Melonodlarnas vägnar, som alla har stora förhoppningar på den nya produktlinjen. ”I år upptar Galkia redan mer än 25 % av den totala Galia-marknaden. Dess odlingsexpansion kommer utan tvekan att fortsätta under de kommande åren.”
Mognadsindikator
BASF utvecklade Galkia-melonen, som har flera unika egenskaper. José förklarar vad som gör denna melon så speciell: ”Den har en naturlig mognadsindikator – dess skal. När det ändras från grönt till gult vet man att det är dags att börja skörda och det är perfekt för odlarna. Det säkerställer kvalitetskonsistens och en förbättrad hållbarhet på hela den europeiska marknaden. Och, viktigast, säkert – dess smak, en kombination av arom, smak och konsistens. Det är precis vad konsumenterna förväntar sig när de äter en Galia.”
Vad skiljer Galkia från vanliga Galiameloner? ”De flesta Galia-varianter som nu finns tillgängliga är i första hand meloner med ’lång hållbarhet’. För att förlänga hållbarheten får de inte längre mogna naturligt. Det påverkar deras kvalitet. Det är svårt att garantera konsekvens i detta avseende, särskilt eftersom det inte finns någon tydlig skördeindikator. Dessutom smakar inte melonerna så mycket, vilket verkligen påverkar konsumenternas förtroende för produkten,” säger José.
Vinner mark även i Spanien
Europa – särskilt norra Europa – är naturligtvis Galia, och därmed Galkia-melonernas viktigaste marknad. Ändå ser Galkia-gruppen också goda möjligheter för andra marknader, som Spanien. ”Piel de Sapo är traditionellt den marknadens melon. Ändå har Galkia redan fått en bra start där, och efterfrågan ökar”, fortsätter Ruíz. Galkia-odlingen är för närvarande koncentrerad till Murcia- och La Manche-områdena. För att säkerställa tillgången året runt samarbetar BASF också med odlare i andra europeiska länder, såväl som i Nordafrika och Sydamerika.
Återvinna konsumenternas förtroende
Han säger att Galkia är mer än bara ett varumärke. ”Detta projekt fokuserar på den totala europeiska melonmarknaden. Vi vill börja ett definitivt skifte. Galia är fortfarande den mest ätna melonen i Europa, men det har varit en tydlig negativ trend under de senaste tio åren. Det har varit mycket fokus på lång hållbarhet på senare tid, på bekostnad av kvalitet och smak. Konsumenternas förtroende har sjunkit kraftigt som ett resultat.” Galkia-gruppen – Gregal, Jimbofresh, Fruca och BASF – har gått samman och gör allt för att vända utvecklingen.
Enligt José, när det gällde Galkia melonodlingsprogram, övervägde BASF noggrant alla partners input och idéer. ”Som ett resultat möter de nya sorterna hela kedjans önskemål och krav. Till exempel anser odlarna att det är viktigt att ta hänsyn till förändrade väder- och markförhållanden, kvarvarande resistens mot vissa sjukdomar och mindre användning av växtskyddsmedel”, förklarar han. ”Det, samtidigt som den maximala produktionen och minsta avfallsnivåerna måste förbli garanterade. Vid utveckling av nya sorter togs även hänsyn till odling i olika regioner, vilket säkerställde leverans året runt. För kedjan och konsumenterna är en produkts hållbarhet efter skörd och den högsta nivån av den så kallade smakupplevelsen en prioritet.”
Galkia-gruppen vill återvinna konsumenternas förtroende. Men hur? ”Genom att utveckla och erbjuda nya sorter som smakar som meloner ska, och erbjuda jämn kvalitet. Galkias första sort, Kirene F1, blev en omedelbar succé. Det är vad melonmarknaden behöver”, avslutar José.