Elbolag får betala skadestånd för bristande underhåll

Redaktionen SvM
Publicerad 22 May, 2005

Elbolaget Endesa har ådömts att betala ett skadestånd på knappt 52 000 euro till en 62-åring från Málaga. Domstolen i Málaga anser det klarlagt att elbolaget rår för de skador mannen drabbades av efter att ha ramlat på installationer som var dåligt underhållna av elbolaget. Det var i mars 2002 som mannen föll illa på Avenida de Los Guindos. Skadorna ledde till att han blev sjukskriven i 309 dagar, och det är även det faktumet som ligger bakom huvuddelen av skadeståndet. Mannens advokat hade krävt ett högre skadestånd då man hävdade att mannen blivit helt oförmögen att arbeta på grund av olyckan. Det ansåg inte domstolen bevisat och man tog dessutom hänsyn till mannens höga ålder och de få kvarvarande aktiva åren i arbetslivet.

Tips om nyheter?

Kontakta Redaktionen info@svenskamagasinet.nu