Bara några dagar efter det att de nya kamerorna som registrerar användning av säkerhetsbälten och vissa andra trafikbrott har kommit i skarp drift så diskuterar experterna om lagligheten och tillförlitligheten i systemet.
Kamerorna har funnits under några månader men under inkörningsperioden skickades det bara ut varningsbrev till de som blev fångade på bild. Men sedan några dagar tillbaka så är det böter på 200 euro och tre punkters förlust på körkortet som gäller för personer som inte har säkerhetsbältet på. Vägrar fordonsinnehavaren att identifiera föraren så stiger beloppet till 600 euro.
Málagaprovinsen är med 18 kameror en av de provinser med flest kameror, men för närvarande är det få överträdelser som har registrerats på provinsens vägar.
Men i många provinser anser advokater som har specialiserat sig på på trafikärenden att kamerorna kommer att skapa ett krig mellan förare och förvaltningen på grund av de höga beloppen eftersom de tycker att kamerorna gör intrång i privatlivet och att de är tekniskt tvivelaktiga. ”Noggrannheten i detta system verkar tveksamt och diskutabelt, det kommer att finnas en kaskad av påståenden” tror advokat Luis Olay.
Advokat Víctor Manuel Sánchez Tejón tror också att det kommer att bli en översvämning av fordringar. ”För det första, eftersom det finns många människor som cirkulerar utan bälten, även om de flesta av dem gör det i städerna. Men också för mängden av sanktioner på 200 euro, till vilket läggs tillbakadragandet av tre punkter på körkortet. De kommer att orsaka mycket kontroverser”, säger advokaten.
VD för Automoviles Europeos Asociados (AEA), Mario Arnaldo är en av dem som ifrågasätter kamerans tillförlitlighet, eftersom tekniken inte är föremål för metrologiska kontroller och inte garanterar att det producerade dokumentet är oföränderligt. Arnaldo hävdar att det här verktyget är baserat på programvara som fungerar under ett bildmönster som kan orsaka fel och därmed ”finns det inga garantier”. Beträffande intrånget i privatlivet har han däremot inga invändningar eftersom högsta domstolen redan har klargjort att ett fordon inte har den okränkbarheten som en bostad har och faktum är att polisen har full befogenhet att undersöka alla fordon utan föregående domstolsbeslut.
Relaterad artikel: Kameror kontrollerar användningen av säkerhetsbälten