Dålig kontroll av döda fåglar

Redaktionen SvM
Publicerad 7 March, 2006

Flera invånare i Mijas, Torremolinos och Vélez-Málaga klagar högljutt över olika myndigheters bristande medvetenhet om risken för en spridning av fågelviruset. Gemensamt med de olika fallen är att privatpersoner har ringt larmcentralen eller direkt till polisen och rapporterat om fynd av döda fåglar – i vissa fall i den egna trädgården. De trodde att med anledning av uppmärksamheten kring det fruktade fågelviruset så skulle myndigheterna reagera snabbt och ta in fåglarna för analys. Det har dock inte skett i något av de anmälda fallen. I flera fall har döda fåglar legat kvar i flera dagar trots upprepade samtal till myndigheterna.

Tips om nyheter?

Kontakta Redaktionen info@svenskamagasinet.nu