Brittisk atomubåt lämnade Gibraltar under spanska protester

Redaktionen SvM
Publicerad 27 September, 2005

Storbritannien har haft ännu en atomubåt liggande i Gibraltar de senaste dagarna. Det har lett till nya protester från spanska miljö- och fredsorganisationer. Ubåten ”HMS Trenchant” kom till Gibraltar i lördags, men lade ut i dag igen efter att ha bunkrat förnödenheter och material. Den här frågan är infekterad i området närmast Gibraltar efter att atomubåten Tireless låg där under en lång period för reparation för ett par år sedan. De brittiska myndigheterna ska enligt uppgift ha informerat den spanska regeringen om besöket i enlighet med avtalen mellan länderna. Borgmästare i kommunen La Línea, som gränsar till Gibraltar, har kritiserar det spanska utrikesministeriet för att man inte omedelbart informerade dem om besöket.

Tips om nyheter?

Kontakta Redaktionen info@svenskamagasinet.nu