Det är viktigt att komma ihåg att försäljningsprocessen i Spanien ser annorlunda ut än i till exempel Sverige. Vi rekommenderar alltid säljaren att anlita hjälp med alla handlingar avseende försäljningen så att inga oförutsedda kostnader eller problem uppstår.

Av Jessica Kamph
GONVEL & KAMPH
spanska advokater och skatterådgivare info@gonvelkamph.net · www.gonvelkamph.net
I Spanien representeras ofta både köparen och säljaren av ett ombud som hjälper till att ta fram alla underlag och skriva avtal.
Innan försäljning
Som säljare måste du se till att ha alla underlag i ordning för att affären kan genomföras smidigt när du väl hittat en köpare.
Följande handlingar ska du som säljare kunna visa inför en försäljning:
- Kopia på notariehandlingen när du köpte fastigheten, escritura de compraventa
- Nota simple, d.v.s. utdrag ur fastighetsregistret, som visar att du är registrerad ägare och att fastigheten inte har några lån eller skulder registrerade
- Om du har lån, intyg från banken på saldo per tillträdesdagen
- Energicertifikat – detta är ett krav enligt lag
- Intyg från samfällighetsföreningen, Comunidaden, att det inte finns några skulder per tillträdesdagen
- Kopia på fakturor för el och vatten samt kvitto på att de är betalda
- Kopia på betald kommunal fastighetsskatt (IBI) och sopskatt (Basura)
- k. slutbevis, Licencia de Primera Ocupación, eller intyg från kommunen att fastigheten är korrekt uppförd enligt gällande bygglagstiftning
- Om du är skriven i Spanien, intyg från skatteverket som styrker detta
Processen i korthet brukar vara att man skriver ett reservationsavtal för att ta bort fastigheten från marknaden. Det hanteras ofta av mäklaren. Köparen får en viss tid på sig att göra sina juridiska kontroller. Därefter tecknas ett privat köpeavtal och köparen betalar en handpenning, normalt 10 %. Tillträde sker i samband med signering av det ”officiella” köpeavtalet inför notarius publicus och säljaren erhåller resterande del av köpeskillingen. Avräkning kan också göras mellan köparen och säljaren av diverse löpande avgifter och ev. skulder eller obetalda avgifter.
Efter tillträde
Efter notarieskrivningen måste säljaren deklarera vinst eller förlust i en kapitalvinstdeklaration som ska lämnas in till myndigheten. Är du inte skriven i Spanien är köparen skyldig att av köpeskillingen hålla inne 3 % av priset för att betala in till skattemyndigheten som en garanti för att säljaren deklarerar försäljningen. Har du gått med förlust begär du då återbetalning från skattemyndigheten och har du gått med högre vinst än det belopp som betalats in i förskott får du betala in mellanskillnaden. I deklarationen har du rätt att dra av för kostnaderna för inköp av fastigheten och för försäljningen, såsom t.ex. advokatarvode, mäklarprovision, transferskatt, fastighetsregister och notarieavgift. Ev. förbättringsarbeten som gjorts i fastigheten under tiden du ägt den kan också dras av. Det är därför viktigt att du i god tid skickar alla underlag till ditt ombud för att kunna ta upp de avdrag som du kan ha rätt till. Alla kostnader måste kunna styrkas med officiella fakturor.
Utöver kapitalvinstbeskattning måste säljaren även betala en kommunal värdestegringsskatt, s.k. plusvalia, som beräknas bland annat på taxeringsvärde och antal år du ägt fastigheten.