För att förbättra kontakten och responstiden i nödsituationer har Andalusien startat en ny byrå för kommunikation mellan regionens räddnings- och skyddstjänster.
Den är igång från och med i år.
Andalusiens nya byrå Asema (Agencia de Seguridad y Gestión Integral de Emergencias de Andalucía) har varit igång sedan den 1 januari i år. Denna organisation ska slå samman alla regionens akut- och räddningstjänster för att snabbare kunna agera i nödfall. Dessa är, bland andra, specialistbrandkåren Plan Infoca, den andalusiska risk- och räddningsgruppen (GREA), telefontjänsten 112 och det andalusiska institutet för nödlägen och offentlig trygghet (IESPA).
Dessutom kommer Asema koordinera med de lokala polisstyrkorna och frivilliga civilskyddsgrupper. Detta innebär en närmare sammanslutning av omkring 5 000 anställda.
Regionregeringen hade förberett och planerat denna nya byrå i omkring 18 månader innan den godkändes under våren 2024. “Vi måste vara medvetna om att vi bor i ett land som är särskilt känsligt för klimatförändringar där torka, värmevågor, skyfall och skogsbränder kommer att bli allt vanligare,” sade regionpresident Juanma Moreno som understryker vikten av denna nya organisation.
Han påminde om höstens oväder som orsakade ödeläggande översvämningar i delar av landet. “Det som hände lär oss att vi inte kan vara för självsäkra och vi måste arbeta för att förutse, utföra nödvändigt arbete på infrastruktur och ge oss själva ett bra system för nödsituationer”.
Genom Asema skapar regionregeringen en integrerad modell för de flesta av Andalusiens institutioner för civilskydd och akutlägen, både privata och offentliga. Det enda som inte ingår är utryckningar vid akuta sjukdomsfall som helt faller under den regionala myndigheten för sjukvård och hälsa.
På byrån kommer erfarna tekniker att sköta kontakten mellan de olika institutionerna och i samarbete med Andalusiens myndighet för digitalisering ser man till att tekniken som används hela tiden uppdateras och är av det mest moderna slaget.