Baskiskt kommunistparti kräver att Batasuna legaliseras

Redaktionen SvM
Publicerad 25 April, 2005

De politiska samtalen i Baskien fortsatte i dag med det omstridda kommunistpartiet EHAK. Juan José Ibarretxe, som sitter kvar som ledare för expeditionsministären i regionen, överlade med de tre representanterna för EHAK som står överst på listan. De tre uttalade sig för pressen efter mötet och uppgav då att de inte gett några löften om att stödja Ibarretxe som kandidat posten som lehendakari (regional regeringschef). De ville inte kommentera något om vad Ibarretxe eventuellt föreslagit och erbjudit, men uppgav att de krävt att Ibarretxe ska vidta konkreta åtgärder för att på nytt legalisera partiet Batasuna. Batasuna olagligförklarades för några år sedan då det betraktas som en del av terroristorganisationen ETA.

Tips om nyheter?

Kontakta Redaktionen info@svenskamagasinet.nu