Det är inte bara Marbella och Estepona som går och hoppas på pendeltågstrafik. Det gör även kommuner öster om Málaga som Vélez Málaga och Nerja. Borgmästarna hoppas att projektet med att bygga ut pendeltågslinjen från Fuengirola vidare till Marbella och Estepona även inbegriper en utbyggd linje österut.

De senaste veckorna har det varit många artiklar i de spanska lokaltidningarna på kusten om planerna på en utbyggd linje med närtåget Cercanías eller pendeltåget till Marbella och Estepona. Ett projekt som uppskattas kosta 3,8 miljarder euro.

Borgmästarna på östra Costa del Sol och i Axarquía-området känner sig diskriminerade. För oss är det också viktigt med en pendeltågslinje till Málagas och flygplatsen.

Kommuner som Nerja, Maro och Frigiliana har stor potential att växa som turistorter. Borgmästarna öster om Málaga är inte emot projektet med en utbyggd pendeltågslinje på västra Costa del Sol. De menar att även Axarquía-området bör ingå i infrastrukturplanen.

Fram till 1968 fanns det en tåglinje mellan Málaga och Vélez. Den 23 januari 1908 invigdes en linje mellan Málaga och Torre del Mar och lite senare samma år var linjen utbyggd till Vélez. Linjen slutade att gå 22 april 1968.