Spaniensvenskar som är trogna SAS-resenärer kommer att sitta i orört bo. Trafiken till Spanien kommer att fortsätta och prisbilden kommer att hållas under någorlunda kontroll.

Det tror flygexperten Jan Ohlsson efter att Air France-KLM går in som storägare i SAS.

Jan Ohlsson

Under gårdagen blev det officiellt att Air France-KLM blir ny storägare i SAS vid en pressträff på SAS huvudkontor i Solna där Anko van der Werff, VD, presenterade de nya storägarna.

– Det kom som en stor överraskning, och det var nog inte avsikten från början. Men det så kallade chapter 11-förfarande i USA har inte kommit någon vart. Air France-KLM dök upp i rätt tid, menar Jan Ohlsson och fortsätter:

Annons

– Dessutom befinner vi oss i ett konsolideringsår där IAG och Lufthansa är ute efter att köpa. Men EU är på sin vakt ur konkurrenssynpunkt och håller ögonen på vad IAG vill göra med Air Europa. Portugisiska TAP blir den hetaste budgivningen snart. Att Air France-KLM är minst i klubben kan ha spelat in att de högg på SAS.

Bästa som kunde hända

Jan Ohlsson är positivt överraskad av att Air France-KLM blir ny storägare i SAS.

– Hade det blivit Danmark med risk riskkapitalbolag från exempelvis USA hade uttag av snabba cash varit aktuellt.

– Med Air France-KLM finns det en framtid. De som åker med SAS ska vara glada för att det blev som det blev. Det var det bästa som kunde hända.

Historiskt har inte Spanien varit en av SAS främsta destinationer med affärsresenärer. Men å andra sidan har bolagets affärsresenärer kopplingar till Spanien med semesterboende. Av det skälet plus fritidsresenärer och charterverksamhet är Spanien viktigt för SAS.

EuroBonus

Hur SAS EuroBonus kommer att utvecklas blir intressant.

– Eurobonusen kommer att vara kvar och på något vis speglas mot Flying Blue som är Air France, KLM och Transavias bonussystem.

Flygbolaget SAS kommer, som en del av transaktionen gällande det vinnande budet på SAS, att lämna Star Alliance. Avsikten är i stället att SAS framöver ska gå med i Skyteam Alliance.

– Här är Skyteam Alliance lite svagare, lite plottrigare. Air Europa ingår för närvarande i Skyteam Alliance vilket kan vara intressant för svenskar som reser med SAS till Spanien. Det betyder att en svensk med EuroBonus får tillgång till Air Europa. Men det kan ändras om bolaget hamnar i IAG.

– När SAS lämnar Star Alliance så betyder också att loungerna som exempelvis Lufthansas inte ingår.

Lågprisflyg

Lågprisflyget Transavia här på Málaga flygplats hamnar nu i samma allians som SAS

Att Air France-KLM går in i SAS betyder också att det finns ett lågprisflygbolag i koncernen i form av Transavia. Här kan bolagen erbjuda bonusuppgörelse.

Transavia är en konkurrent till Ryanair och har i nuläget omkring 100 flyg.

– KLM är stora på privatresenärer och långdistans. Med SAS ska det bli intressant att se hur trafiken till Nordamerika blir. Ett grönt alternativt är att flyga över Nordpolen till USA och Japan från Amsterdam via Stockholm, säger Jan Ohlsson till Svenska Magasinet.

Castlelake blir den största ägaren med 32 procent av aktierna. Därefter kommer danska staten med 25,8 procent – en höjning från från 21,8 procent. Air France-KLM kontrollerar 19,9 procent. Lind Invest äger 8,6 procent.