Projektet för att planera bygget av fler spår på delar av sträckan Málaga – Fuengirola har lagts ut till anbud.
Det är dock långt kvar tills utökningen blir verklighet.
Nyligen twittrade spaniens transportminister Óscar Puente: “Vi bygger nu ett dubbelspår för att kunna öka frekvensen till 15 minuter”. Med det syftade han på tågrälsen som förbinder Málaga med Fuengirola, där pendeltågen (Cercanías) för närvarande går en gång i halvtimmen i båda riktningarna.
Detta är något missvisande då något faktiskt byggarbete fortfarande är långt ifrån att dra igång. Det som dock är på väg att börja är utformningen av hur projektet ska gå till. Det väntas ta tre år och är den första åtgärden sedan 00-talet då delar av spåret blev dubbelt.
Transportministeriet lägger nu ut utformningen av byggandet på anbud. Projektet ska göra sträckan mellan flygplatsen och Campamento Benítez, som är 2,8 kilometer lång, dubbelspårig. Arbetet som lagts ut är värt 1,3 miljoner euro.
Administratören för järnvägens infrastruktur (Adif) kommer att ansvara för allt arbete som rör hållplatserna, spåren och elnätet.
Man planerar även att riva stationen San Julián och bygga en ny mellan den och Plaza Mayor.
Utformningen av projektet består av två delar. Först ska man analysera de olika alternativ som kan tas fram och sedan utforma själva byggarbetet.