Andalusiens turist och idrottsminister Francisco Javier Fernandez, sa igår att antalet turistföretag i Andalusien uppgick till 73.038 under 2017 vilket är en ökning med 10,3% jämfört med 2016.
Detta framkom i samband med att han presenterade en studie som Junta de Andalucia har genomfört. Av de mer än 73.000 företagen är 98% baserade i regionen och således genuint andalusiska. Nästan alla är små eller medelstora företag, en stor andel räknas faktisk som mikrosmå.
Om man tar en titt på var företagen är belägna så visar studien att 41% är belägna i kustkommunerna medan provinshuvudstäderna får 31%. Andra städer som Marbella, Jerez de la Frontera (Cádiz), Fuengirola, Torremolinos, Benalmádena, Algeciras (Cádiz), Dos Hermanas (Sevilla) eller Mijas står för en koncentration på 14% av företagen.
Om man tittar lite närmare på verksamhetsgrenarna så är kanske inte helt oväntat hotellbranschen i topp, de svarar för 7 av 10 företag. I den branschen ingår boendeföretag och catering, den sektorn svarar för en 11-procentig ökning jämfört med 2016. Enligt Fernandez så bekräftar detta ”turismens förmåga att attrahera investerare”.
Bildtexter: Lilla bilden: Tuk-Tuk, ett turistföretag i Mijas Pueblo. Foto Jonny Erixon. Stora Bilden: Andalusiens karta, Andalusien är den näst största och den folkrikaste av Spaniens 17 regioner, Sevilla är huvudstaden.