Under det senaste året har antalet förare som har dömts för att ha framfört sitt fordon påverkade av alkohol eller droger stigit med tio procent.
Mer än 40% av de förare som dödats i trafikolyckor 2018 hade konsumerat alkohol eller droger enligt färska siffror från det spanska riksåklagarämbetet.
Pere Navarro, chef för den nationella trafikmyndigheten DGT har uteslutit att införa hårdare straff för brottslingarna, ”Det är inte klart för mig att lösningen ligger i högre straff. Vid något tillfälle kanske vi måste göra det, men vi stöder det inte”, sade han förra sommaren.
Istället sade Navarro att prioriteringen nu ligger på att öka kontrollerna utmed vägarna. ”En sådan ökning skulle signalera en förändring efter de djupa nedskärningarna som gjordes av den tidigare administrationen, då reducerades alkoholtesterna med 20% på Spaniens vägar”.
Under 2013 kontrollerade Guardia Civil fler än 6,4 miljoner förare, tre år senare var det 5,07 miljoner förare och 2017 var det 5,18 miljoner.
I september förra året sa Navarro att 250 fler poliser skulle börja patrullera vägarna redan i oktober och att ytterligare 400 skulle tillkomma under 2019.
De flesta fall som hamnar i domstol och är trafikrelaterade handlar om alkohol eller droger, men det finns givetvis fler förseelser. Under 2018 greps 28.868 förare för olovlig körning, 2.797 för att de vägrade alkoholkontroll, 450 för fortkörning, 60 för att visa uppenbart förakt för andras liv (kamikaze förare) och 44 för andra typer av farligt beteende i trafiken.
Förra året fälldes totalt 89.264 personer för trafikbrott, vilket motsvarar 34% av alla domar för brott. Detta är in ökning med 8,9% från 2017 men en bra bit under siffran från 2014 som var 92.682. Samtidigt föll trafikolyckorna till 1.140 i fjol jämfört med 1.198 under 2017.