Med den nya stadsplanen kommer oreglerade och illegala bostäder att legaliseras. Det sa Marbellas borgmästare Ángeles Muñoz i samband med seminariet som hölls på hotell Me i Puerto Banús på torsdagen.
Det har sagts att Marbella har mellan 15 000 och 20 000 illegala bostäder som riskerade att rivas.
– Det är inget som någon behöver oroa sig över idag. Ägarna kan vara lugna, säger borgmästaren Ángeles Muñoz.
Forumet Rumbo arrangeras av dagstidningen Diario Sur för att analysera situationen i provinsens kommuner. Denna gång handlade det om Marbella och den nya stadsplanen. Forumet arrangerades i samarbete med kommunen, fastighetsmäklaren Sierra Blanca Estates och advokatfirman abogados Martínez-Echevarría.
Agerade i god tro
Under epoken med borgmästaren Jesús Gil byggdes tusentals bostäder utan tillstånd. Osäkerheten för ägarna, som köpte och agerade i god tro, har varit stor vad som skulle hända med dem.
På torsdagen kom Ángeles Muñoz med ett lugnande besked.
– De blir legaliserade samtidigt som Marbella blir den första kommunen i Andalusien där den allmänna stadsplanen anpassas till den regionregeringens krav i lagen, Ley LISTA, som ska garantera rättssäkerheten.
Marbellas nya stadsplan PGOM (Plan General de Ordenación Municipal (PGOM) granskas i nuläget av miljömyndigheten. Den väntas bli godkänd under de kommande månaderna.
Allmännyttiga bostäder
Bland annat utökas områden till bebyggelse av bostäder, kommersiella och offentliga lokaler till 52,5 miljoner kvadratmeter vilket är tolv miljoner kvadratmeter mer än tidigare.
– Det öppnar upp många nya möjligheter för bostäder, anläggningar och företag. Bostadspriserna kommer att falla eftersom utbudet ökar.
Även allmännyttiga bostäder, så kallade skyddade socialbostäder, ska byggas. I nuläget är 250 under konstruktion och därefter är ytterligare 300 planerade.
Dessutom planerar Marbella att omvandla fastigheter till allmännyttiga bostäder, även om det krävs finanspolitiska åtgärder för detta. Nya vårdcentraler planeras liksom idrottsanläggningar och grönområden.
Kusttåget
Borgmästaren kommenterade även behovet av en pendeltågslinje till Marbella som fortsatt är den enda kommunen i Spanien med tanke på storleken som inte har en tågförbindelse.
– Kusttåget är inte en fråga om pengar. Det finns investeringsfonder som är intresserade. Det handlar bara om att centralregeringen måste visa politisk vilja. Det handlar om vilken regering vi har.
– Den måste vara konkurrenskraftig och förbinda Marbella med Málaga på en halvtimme, men även kunna anslutas till Fuengirola och Mijas. Därför måste vi ha både höghastighets- och pendeltågskapacitet, menar Ángeles Muñoz.











