Andalusiens behagliga och milda vinterklimat utan att behöva skruva upp för värmen. Andalusiens regionpresident Juanma Moreno vill satsa på att locka distansarbetare och energinomader till Spanien. Det sa han i samband med besöket vid den stora turistmässan WTM (World Travel Market) i London som pågår den här veckan.

Antalet britter som väljer Costa del Sol och Málaga som destination har minskat. Det är en viktig marknad för turistnäringen på Solkusten. Av den anledningen görs stora ansträngningar att få britterna att återvända. Turistnäringen enbart på Solkusten satsar 1,5 miljoner euro i PR-kampanjer i Storbritannien 2023.

På plats i London är en rad borgmästare från Solkusten. Tillsammans med turistansvarige blir det möten med brittiska researrangörer, flygbolag och resebyråer.

De första intrycken är optimistiska att den definitiva återhämtningen av brittisk turism till Andalusien, Costa del Sol och Málaga är på väg. Det gäller i synnerhet destinationer som Torremolinos, Marbella, Benalmádena, Mijas, Rincón de la Victoria, Torrox och Nerja vars borgmästare är i London.

Annons

Den andalusiska regionregeringens turistråd Arturo Bernal berättar att regionen satsar reklampengar på att locka britter, tyskar, holländare och nordbor med att det bästa stället att tillbringa en vinter med skyhöga gas- och elpriser är Andalusien.

Energinomader lockas till Andalusiens behagliga milda vintrar med sol, hav och berg.

Regionpresidenten Juanma Moreno sa vid sitt inlägg:

– Turister från norra Europa kommer att inse att det bästa valet när det gäller livskvalitet är att resa till Andalusien för att övervintra.

Från januari till september tog Andalusien emot 26,4 miljoner turister vilket är 97 procent av antalet turister under samma period 2019. Regionen räknar med att nå upp till 31 miljoner turister och på så vis överträffa siffrorna för 2018 och hamna nära det historiska 2019 32,5 miljoner.

Distansarbetare och energinomader är de nya grupperna som Andalusien vill dra till sig.