Utländska turister som besöker Spanien i sommar ser Andalusien som det viktigaste resmålet. Detsamma gäller för semestrande Spanjorer.

Detta är en tydlig trend som visar att internationella resenärer nu har upptäckt att Andalusiens kultur, fritid, klimat och livsstil gör det till ett perfekt semestermål ni i sommar.

En rapport utarbetad av Visa, ett av världens ledande betalningsföretag, tillsammans med Payment Innovation Hub, bekräftar detta. Rapporten som har samlat in åsikter från 1.500 turister med fokus på de tre viktigaste källorna för resenärer till Spanien, nämligen Frankrike, Storbritannien och USA visar också; att en av fyra amerikaner som besöker landet kommer att välja Andalusien som destination för semestern.

USA

Andalusien är favorit trots att regionen 2019 förlorade sin enda direkta flygförbindelse mellan Málaga och New York. Myndigheterna i regionen prioriterar nu arbetet med att få tillbaka direktflyg från Costa del Sol till USA. Förhandlingarna går framåt och optimismen sprider sig om att återigen få en rutt som kanske inte är med New York, men med viktiga flygplatser som Atlanta eller Miami.

Frankrike

Amerikanerna är inte de enda som fokuserar på destinationer i Andalusien nu i sommar. Av fransmännen är det 24% som väljer Andalusien. De övriga fransmännen väljer av tradition i huvudsak sin närmsta spanska destination, Katalonien.

Storbritannien

Vad gäller Storbritannien som är den största internationella turistgruppen på Costa del Sol och övriga Andalusien, så återhämtar de sig undan för undan efter två år av strikta restriktioner och karantäner. Detta har kraftigt begränsat deras möjlighet att åka utomlands, men nu kommer de tillbaka. Enligt rapporten så kommer 18% av de britter som reser till Spanien att resa till Andalusien och då framförallt till Costa del Sol.

Tendenser

Rapporten visar också att 78% av de internationella turisterna använder e-handel för att boka sina semesterresor. Speciellt då vad gäller boende och transportmedel. Dessutom väljer 91% av turisterna från Frankrike, Storbritannien och USA att använda kort som sitt huvudsakliga betalningssätt.

Av dessa så är det resenärerna från USA som framförallt ser kort som det naturliga betalningssättet, nämligen 95%. Det följs av fransmännen med 93% och därefter engelsmännen med 86%.

80% av de tillfrågade räknar med att kunna betala digitalt vid nästan alla tillfällen. Rent konkret så räknar 73% med att kunna göra digitala betalningar på restauranger. 70% i varuhus, små lokala företag 44%, kollektivtrafiken 34% och 30% för övriga privata betalningar.

Eduardo Prieto, generaldirektör för Visa i Spanien, insisterar på att ”digitalisering spelar en avgörande roll i återhämtningen av turismen i Spanien, där handel och rörlighet i städerna är grundläggande pelare för att attrahera turism av hög kvalitet. I den meningen kommer vi att fortsätta att arbeta med små och medelstora företag och förvaltningar så att digitaliseringen av betalningar blir verklighet och gör den mest innovativa tekniken tillgänglig för dem.”

När det gäller den genomsnittliga vistelsen under semestern väljer 62% av de engelska turisterna och 65% av fransmännen att ha vistelser på mindre än en vecka. Medan 45% av amerikanerna väljer en längre tid.

På destinationen leder kulturbesök rankingen av de aktiviteter som dessa resenärer föredrar, följt av strandliv och naturområden. Rapporten visar att de flesta av de internationella resenärerna kommer att besöka flera delar av landet under sina vistelser i Spanien.

Redaktionen SvM

Redaktionen SvM

Redaktionen