På fyra stora bildskärmar i centrala Göteborg sänds filmklipp från Almuñécar och La Herradura på Costa Tropical. På varje skärm visas reklam vid 720 tillfällen om dagen. Enligt pressmeddelandet från kommunen är Göteborg den stad i Sverige varifrån en majoritet av turisterna kommer.
– Det är en viktig kampanj eftersom det inte bara gäller att locka turister från Spanien utan även internationella turister, säger vice borgmästaren och kommunalrådet för turism och stränder, Daniel Barbero.

De nordiska länderna står för cirka 20 procent av antalet turister från utlandet som besöker Almuñécar kommun. Det är en viktig marknad under lågsäsong och vinterhalvåret.

Almuñécar har under året genomfört reklamkampanjer i London och tagit emot journalister från Norge. Nu ligger fokus på Sverige.

Turistnäringen har även träffat Emanuel Karlsson, vd för Rolfs Flyg & Buss och Solresor.

Bildtext: På storbildsskärmen vid Frölundas hockeytempel Scandinavium visas reklamfilmen om Almuñécar 720 gånger om dagen.

Läs mer:
La Herradura: En hästsko vid havet

Svenskar lockas av tropisk vinter i Sydspanien

Hög trivselfaktor på Costa Tropical: ”Efter åtta år på Cypern fick det bli något nytt”