Air Europa står utan köpare efter ett tredje nej

av | aug 6, 2025 | Näringsliv, Nyheter

Efter två misslyckade försök av IAG och efter att Air France-KLM tackade nej i förra meddelade även tyska Lufthansa att de inte är intresserade av att bli delägare i det spanska flygbolaget Air Europa.

Ännu finns det ingen friare till Air Europa som värderas till 955 miljoner euro.

IAG, som kontrollerar 20 procent av dotterbolaget Globalia, har tidigare gjort två försök att ta över Air Europa.

IAG som är ägare till bland annat British Airways och Iberia, har avslutat planerna på att köpa Air Europa. Beslutet fattades efter att EU-kommissionen visade tecken på att blockera köpet på grund av konkurrensskäl.

Därefter har Air Europa fått ytterligare två nej. Från Air France-KLM och på tisdagen från Lufthansa, skriver den spanska affärstidningen Expansión.

Segdragna affärer

Till Svenska Magasinet säger flygexperten Jan Ohlsson att det finns två segdragna affärer som delvis hör ihop. Det är Air Europa och TAP Air Portugal.

– Bägge vill sälja sig över marknadsvärdet och har stora och krångliga lån att återbetala. Skulle någon av de tre stora nu gått in i Air Europa, försämrar det dessutom möjligheten att få in en stor fot i TAP.

– EU börjar åter bli mer vaksam mot den ökade ägarkoncentrationen, särskilt i Spanien, men över hela Europa.

Enligt förhandlaren Javier Hidalgo som är son till presidenten för ägaren Globalia och grundaren av Air Europa, Juan José Hidalgo, ligger flygbolagets framtid i händerna på det statliga bolaget SEPI (Sociedad Estatal de Participaciones Industriales (SEPI) och Turkish Airlines.

Jan Ohlsson:

– Nu kvarstår främst Turkish Airlines, som är i Staralliansen. 20 procent av Air Europa ägs dessutom av IAG, som en ny ägare bör köpa ut och det kan bli dyrt.

Air Europa har annars en bra, modern flotta, om än problem med sen leverans av 737MAX, vilket tvingat fram inhyrning i sommar från Alba Star i Palma, tillägger Jan Ohlsson.

Konkurrenssynpunkter

– TAP är en större strategisk affär med stor marknadspotential. Men den nuvarande portugisiska regeringen vill behålla majoriteten, vilket minskar värdet p g a politisk styrning och starka fack. Just nu pressar IAG mest på för TAP.

– Men EU bör ha konkurrenssynpunkter där. Även Qatar, som är delägare i IAG är intresserade, så här kan Europa mista kontrollen över två bolag. Svårt nöt för EU. Även sydamerikanska affärsintressen lurar i vassen på bägge bytena, säger Jan Ohlsson till Svenska Magasinet.

Enligt källor nära de förra samtalen har varken Air France-KLM eller Lufthansa gått med på att betala de 240 miljoner euro som Javier Hidalgo begärt för att teckna en kapitalökning för att samla in tillräckligt med pengar för att delvis återbetala det lån på 475 miljoner euro som beviljades under pandemin.

 

Ola Josefsson

Ola Josefsson

Bevakar Solkusten och Spanien sedan 1994.

TIPSA REPORTERN
Ola Josefsson

Costa del golf