Flygbolagen däribland lågprisflygbolaget Norwegian var den överlägset största mottagaren av offentligt stöd till den privata sektorn under 2020 i samband med pandemin. Iberia, Binter och Vueling var de som fick mest av totalt 600 miljoner euro som gick till flygbolagen.

Det gör att flygbolagen var den sektor inom det privata näringslivet som fick mest ekonomiskt stöd från spanska staten. Det visar en rapport från finansdepartementet som är baserad på information från det nationella systemet för subventioner och offentligt stöd.

Iberia var det bolag som fick mest offentligt stöd under det första året av pandemin med 161 miljoner euro följt av det kanariska regionala flygbolaget Binter med 140 miljoner euro. Vueling fick 129 miljoner och Air Europa 103 miljoner.

Utländska flygbolag som Ryanair eller Norwegian fick också stöd från den spanska offentliga sektorn. Lågprisflygbolaget Norwegian fick tre miljoner euro.

Spanien reagerade senare än flera andra länder i Europa som sjösatte stora räddningspaket för flygbolagen. Det gäller Lufthansa som fick 9 miljarder euro från Tyskland. Air France fick 7 miljarder euro från Frankrike.

Den sektor i Spanien som fick näst mest subventioner var livsmedel med nära 200 miljoner euro.

2020 beskrivs som det värsta året i den moderna flygbranschens historia.