376 resenärer var inbokade på Sterlings flyg från Málaga till Stockholm och Köpenhamn under onsdagen.

– Det har varit mycket arbete, men faktum är att resenärerna har varit lugna, säger Mattias Westman som tillsammans med Margareta Larsson och Pia Maria Holmberg arbetar för serviceföretaget AGA på Málaga flygplats.

– När Fly Me gick i konkurs ifjol ställde Sterling upp, nu är det Sterlings tur. Det blir tuffa dagar framöver, säger Margareta Larsson och tänker på alla resenärer de kommande dagarna.

Många har lyckats att boka in sig på nya flyg för dyra pengar. För de flesta blir det att stanna kvar ett par extra dagar – och söka flygbiljetter till Skandinavien.

Annons

– När jag ringde SAS i morse blev jag erbjuden två biljetter för 26.000 kronor till Köpenhamn. Sedan erbjöd de mig två gratisbiljetter till Oslo, jag behöver bara betala flygskatt, säger ölänningen Jan Pettersson till Svenska Magasinet precis innan de checkar in för att resa till Oslo och för att sedan försöka ta sig vidare mot Kalmar och Öland ikväll.

Leif Fridlund hittade en biljett till Köpenhamn med avresa i morgon torsdag. Den kostade 7.468 kronor.

De som beställt biljetter från Sterlings hemsida får inga pengar tillbaka av bolaget. Det gäller också returresor varför hemresa med annat bolag måste ske på egen bekostnad.

Bland onsdagens inställda avgångar från Arlanda är en klockan 07 på morgonen till Alicante i Spanien och 10.15 till Malaga. Bland inställda flygningar till Arlanda, 15.35 från Alicante.

Bland förmiddagens inställda avgångar från Köpenhamn/Kastrup berörs följande avgångar: Kastrup-Malaga/Costa de Sol 9.55 och Kastrup-Alicante 11.00.

Sterling uppmanar dem som betalat med kreditkort att vända sig till kortutgivare eller bank för eventuell återbetalning av pengar för oanvända biljetter.

De som köpt biljetter av Sterling för resa med Norwegian ombeds ta direktkontakt med det norska bolaget.

Sterling hänvisar till att resemarknaden stagnerat i takt med den tilltagande globala ekonomiska krisen.

”Sterling har genomlevt en rad omvälvningar och förändringar sedan bolaget övertogs av nya ägare våren 2005 då det slogs ihop med Maersk Air”, heter det på hemsidan. Bolaget hänvisar också till de stora bränsleprishöjningarna i fjol samtidigt som bolaget expanderat vilket gjorde det mer utsatt för ett konjunkturskifte än normalt.

Bolaget har varit i kontakt med andra investerare, men skriver att ingen gått in med pengar på grund av det osäkra finansiella läget.