Antalet utländska elever vid de spanska skolorna sätter rekord. I år går tretusen fler invandrarbarn på någon av provinsens skolor jämfört med ifjol. Det senaste decenniet har siffran sjudubblats. Barn från Storbritannien, Marocko och Argentina toppar listan men det är barn från Kina som ökar mest.
Det går 141 svenska skolbarn vid de offentliga skolorna i provinsen. 160 barn kommer från Danmark. Antalet utländska studenter och elever vid högskolor och institut i provinsen fortsätter att växa. Och det är ett mönster som har pågått sedan ett decennium tillbaka där antalet elever har ökat sjudubbelt.
Skolan är en återspegling av samhället i övrigt. Om inflyttningen av invandrare är stor är det logiskt att det också blir synligt i klassrummet. Det finns i skrivande stund 28.196 registrerade inflyttade barn från 145 olika länder vilket är 10,3 procent av samtliga skolungdomar. I vissa skolor är de utländska eleverna fler än de infödda, så är det i skolan El Chaparral i Mijas där 68 procent av eleverna är av utländsk härkomst. Även i La Viñuela och Benahavís är hälften av skolbarnen utlänningar.
De flesta klassrum har blivit mångkulturella, skriver La Opinión de Málaga. Det berikar eleverna genom förvärv av nya värderingar som bygger på jämlikhet och respekt för andra kulturer.
Vid många skolor finns det speciellt anpassade klassrum så kallade Aulas Temporales de Adaptación Lingüística (ATAL) med lingvistik som är speciellt anpassad för integrationen av utländska elever. 85 lärare undervisar 3.060 elever i 765 grupper. Enligt experter räcker det med tre månaders lingvistik. I synnerhet är det brittiskt barn och ungdomar som oftast har större svårigheter, särskilt i kustområden med stora grupper av britter.
Barn av marockanskt ursprung och även från Argentina och Colombia är andra stora grupper. Den senaste tiden har man noterat en ökning av skolbarn från Östeuropa, främst från Rumänien. Den största ökningen är av kinesiska skolbarn och även barn från Paraguay.
Den som ansvarar för utbildningsplanen för invandring i Andalusien, Joaquín Perea, säger att alla utbildningar för utländska studenter måste göra ett interkulturellt projekt som tar upp tre områden: mottagande av elever, undervisning i spanska så att eleven kan klara undervisningen i klassrummet och att eleven har möjlighet att utveckla sin kultur och inte glömma sitt ursprung.
För andra året i rad fortsätter Aulas Virtuales de Español (Ave), det virtuella rummet i spanska som är ett samarbete mellan utbildningsväsendet och Instituto Cervantes som ska hjälpa studenter och deras familjer att lära sig språket.
”Det är också viktigt att hela familjen lära sig att kommunicera på spanska, det är viktigt för föräldrar att kunna hålla kontakt med sina lärare och att hjälpa dem med läxor”, säger Joaquín Perea till tidningen.